goud in koningswater

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

goud in koningswater

Hallo,

Ik heb thuis een natuursteen waar goudspikkels op zitten. Deze wil ik er afhalen, en wel met koningswater. Ik heb verdunde zoutzuur en salpeterzuuroplossingen. Deze wil ik geconcentreerder maken door daar MgSO4 aan toe te voegen. Maar:

-Reageert magnesiumsulfaat niet met deze stoffen?

-Hoe lang moet ik de steen in koningswater leggen?

alvast bedankt!

Berichten: 2.337

Re: goud in koningswater

Dit lijkt me een raar verhaal.

Ben je zeker dat er goud op die natuursteen zit?

Vaak zijn er in natuurstenen (ook het goudkleurige in het blauwe Lapis lazuli) andere mineralen die een gouden kleur hebben maar totaal geen goud zijn. Dit is vaak pyriet.

En je oplossingen maak je niet geconcentreerder door MgSO4 aan toe te voegen. Hier gaat niks bij gebeuren.

De enige manier om een oplossing geconcentreerder te maken is door het volume oplosmiddel te verminderen. Maar pas op bij het verwarmen van sterk zure oplossingen! Ik zou het neit doen aangezien er normaal gezien toch geen goud in die natuursteen zit. En als goud erin oplost lost je steen er ook in op. ;)

Berichten: 3.145

Re: goud in koningswater

Die verdunde zuren maak je niet eenvoudig geconcentreerder. Zoutzuur vormt een azeotroop met water bij pakweg 20% en salpeterzuur bij 68%. Al ver voor die azeotrope concentratie wordt bereikt gaat er bij koken al aardig wat zuur mee met het ontwijkende water.

MgSO4 maakt de zuren niet geconcentreerder, maar lost op in de verdunde zuren. Uit jouw verhaal krijg ik de indruk dat je denkt dat MgSO4 water absorbeert en zo het zuur sterker maakt. Dat is dus niet zo. Watervrij MgSO4 is alleen een goed droogmiddel voor bijv. gassen met waterdamp er in, of bepaalde organische oplosmiddelen waar sporen water inzitten die je kwijt wilt.

Reageer