Experiment met naamreactie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Experiment met naamreactie

Hallo,

Ik ben een 3de jaars HBO student, en voor een practicumweek in januari moet ik een organisch synthetisch experiment uitvoeren welke aan volgende voorwaarden voldoet:

1) Moet een 3de jaars HBO niveau organische synthese zijn (logisch),

2) Er moeten minstens 3 reactiestappen in aanwezig zijn,

3) Minimaal een van deze reactiestappen moet moet een naam-reactie zijn, dus bijvoorbeeld Friedel-Crafts,

4) Het experiment moet drie dagen volle omvatten. Niet meer en niet minder. (=de beschikbare tijd).

Zelf heb ik al veel literatuur nageplozen voor een dergelijk experiment. Zowel Journal of Chemical education, als mijn boeken.

Helaas heb ik nog steeds niets geschikts kunnen vinden.

Daarom hierbij mijn vraag: Weet iemand hier een goed experiment welke aan bovenstaande eisen voldoet, en waar een goed voorschrift bij aanwezig is (bv Journal of Chemical education)?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Experiment met naamreactie

1) Zuurchloride van benzoëzuur maken

2) FC-acylering met benzeen tot benzofenon

3) Gringard met broombenzeen en benzofenon tot trifenylmethanol.

Altijd een leuk foefje. Van een product, gemaakt uit standaardstoffen, toch proberen ook de beginproducten zelf te maken.

Mocht je niet het zuurchloride mogen maken, dan kun je ervoor kiezen het broombenzeen te maken met benzeen en NBS en direct uitgaan van benzoylchloride.

Mag je ook niet met benzeen mogen werken, ga dan uit van tolueen ofzo, werkt ook. Tolueen is een meta richter, dacht ik, dus je zal waarschijnlijk m-broomtolueen, m-tolylfenon en di(m-tolyl)monofenylmethanol krijgen krijgen.

Heel misschien zelfs disubstituties, dus die dag krijg je met opwerken wel vol :P

Berichten: 7

Re: Experiment met naamreactie

Bedankt voor je snelle antwoord FsWd. De suggesties die je doet vullen idd 3 dagen, maar het zijn 3 syntheses in plaats van 1 3-staps synthese.

En ik ben nou juist op zoek naar een 3daagse 3-staps synthese.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Experiment met naamreactie

Ligt er maar aan hoe je hebt bekijkt ;) . Maar waarschijnlijk bedoel je dus dat je steeds iets nieuws aan het product van de vorige dag moet hangen.

http://cmuj.chiangmai.ac.th/cmujvol6_1/One...apter/49-56.pdf

Op de 3e pagina:

In the sixth method, Knovenagel reaction was used by condensing cyclohexanone with cyanoacetate and olefinic intermediate was yielded. It was alkylated with ethyl halide and was condensed with urea or cyanoguanidine. The product A was hydrohysed and decarboxylated. Phenobarbital was the final product.

Zo eng is het ethylcyanoacetaat niet, zo lang je het maar verwijderd houdt van sterke zuren. De nitrilgroep zit er sterk genoeg aan vast om er normaal mee te kunnen werken.

Met de syntheses die erboven staan heb ik zelf slechte ervaringen.

Berichten: 2.337

Re: Experiment met naamreactie

Synthese van Cafeïne? (of een deel ervan)

synthese van cafeïne

Ik ben deze synthese aan het voorbereiden voor mijn gip maar voor mij lijkt ze te moieilijk om pracktisch uit te voeren.

Eén van de zes stappen is ongetwijfeld een naamreactie. :) (welke weet ik niet)

Berichten: 7

Re: Experiment met naamreactie

Echt geweldig! Bedankt voor de snelle antwoorden. Ik heb de cafeïne synthese uitgekozen en zie op de praktijkdagen wel hoe ver ik kom.

Nu maar duimen dat mijn docent dit experiment goedkeurt. :)

Nogmaals bedankt!

gr,

Jeroen

Berichten: 2.337

Re: Experiment met naamreactie

Laat me weten hoe je het gedaan hebt dat zou heel leerrijk zijn voor mij!

Berichten: 7

Re: Experiment met naamreactie

Hallo,

Ik heb het zojuist met mijn docent besproken, maar dit experiment is in drie dagen niet haalbaar. Met wat hulp ben ik verder wezen zoeken naar een geschikt experiment. Uiteindelijk is het de synthese van een kaneelzuurester geworden. Een vijf-stapssynthese dit maal.

gr,

Jeroen64

Reageer