Experiment met naamreactie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Experiment met naamreactie

Hallo,

Ik ben een 3de jaars HBO student, en voor een practicumweek in januari moet ik een organisch synthetisch experiment uitvoeren welke aan volgende voorwaarden voldoet:

1) Moet een 3de jaars HBO niveau organische synthese zijn (logisch),

2) Er moeten minstens 3 reactiestappen in aanwezig zijn,

3) Minimaal een van deze reactiestappen moet moet een naam-reactie zijn, dus bijvoorbeeld Friedel-Crafts,

4) Het experiment moet drie dagen volle omvatten. Niet meer en niet minder. (=de beschikbare tijd).

Zelf heb ik al veel literatuur nageplozen voor een dergelijk experiment. Zowel Journal of Chemical education, als mijn boeken.

Helaas heb ik nog steeds niets geschikts kunnen vinden.

Daarom hierbij mijn vraag: Weet iemand hier een goed experiment welke aan bovenstaande eisen voldoet, en waar een goed voorschrift bij aanwezig is (bv Journal of Chemical education)?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Experiment met naamreactie

1) Zuurchloride van benzoëzuur maken

2) FC-acylering met benzeen tot benzofenon

3) Gringard met broombenzeen en benzofenon tot trifenylmethanol.

Altijd een leuk foefje. Van een product, gemaakt uit standaardstoffen, toch proberen ook de beginproducten zelf te maken.

Mocht je niet het zuurchloride mogen maken, dan kun je ervoor kiezen het broombenzeen te maken met benzeen en NBS en direct uitgaan van benzoylchloride.

Mag je ook niet met benzeen mogen werken, ga dan uit van tolueen ofzo, werkt ook. Tolueen is een meta richter, dacht ik, dus je zal waarschijnlijk m-broomtolueen, m-tolylfenon en di(m-tolyl)monofenylmethanol krijgen krijgen.

Heel misschien zelfs disubstituties, dus die dag krijg je met opwerken wel vol :P

Berichten: 7

Re: Experiment met naamreactie

Bedankt voor je snelle antwoord FsWd. De suggesties die je doet vullen idd 3 dagen, maar het zijn 3 syntheses in plaats van 1 3-staps synthese.