Veiligheid laboratorium

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Veiligheid laboratorium

Haaj!!

Weet iemand toevallig wat over de veiligheid in het lab, of een goede link daarvan?

En dan natuurlijk niet het standaarde van: draag bril/jas etc..

Maar ik zoek antwoorden op de vragen:

* Hoevaak moet de stort- en oogdouche worden gespoeld ?? (1x per jaar, 1x per half jaar etc??)

* Zit er een legionella stopper in de douche? (zit wel in de brandslang)

Groetjes Marit

Berichten: 111

Re: Veiligheid laboratorium

Hallo,

Je hebt nu specifiek vragen over de nooddouche. Deze wordt hier maandelijks gespoeld en doorgemeten voor samonella (school, overheidsgebouw). Bij mijn vorige werkgever werdt deze iedere week getest en een beetje doorgespoeld om samonella te voorkomen. (dit geld natuurlijk ook vooor oogdouches.) Die samonella controle (en de frequentie daarvan) heeft veel te maken met de functie van het gebouw. Daar kan ik jou in jou geval dus niets over zeggen. Wekelijks doorspoelen is nooit slecht

Verder is de algemene vraag over "veiligheid in het lab." een beetje vaag. Hier een paar dingen waar je misschien wel en misschien niet op zit te wachten.

Vanaf iedere werkplaats moeten er altijd twee vluchtroutes zijn. (geen tafel haaks op de muur zetten dus!)

Er wordt gestreefd naar niet meer dan 10L afval in het lab.

Je moet je rustig voortbewegen, voornamelijk in de buurt van een zuurkast.

Stopcontacten dienen geaard te zijn.

Erg oppassen met "kruipende brandbare gassen" (b.v. ether)

Zuurkast dient opgeruimd te zijn.

Opslag van chemicaliën en etiketering moet goed gebeuren.

Weet niet wat je wel en niet wil weten dus ik stop maar

Jasper

Berichten: 541

Re: Veiligheid laboratorium

als je hier echt mee bezig wilt houden moet je arbo regels en NEN normen opvragen. Hierin staat vrij duidelijk uitgelegd hoe en wat

Berichten: 281

Re: Veiligheid laboratorium

Toevallig dat wij deze periode met de veiligheid in het lab bezig zijn om dat te onderzoeken. Je zou eens in de AI-18 (ARBO informatie) kunnen kijken, daar staat een hoop samengevat.

Ook diverse andere boeken (zoals veiligheid in het laboratorium van Iris van 't leven bijvoorbeeld) bieden veel informatie op dit gebied. In de bibliotheek is er een hoop over te vinden in ieder geval!

Reageer