oplossen CaSO4

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 252

oplossen CaSO4

In een online waterbehandeling wordt gebruik gemaakt van kalkmelk om te neuraliseren. In het water zitten ook veel sulfaten. We krijgen dus onoplosbaar CaSO4 . Dit gips zet zich af op leidingen maar ook op sensoren waardoor de meting (o.a. pH) niet meer werkt.

Weet iemand een manier om CaSO4 terug in oplossing te brengen? Ik had zelf al gedacht aan EDTA als complexvormer maar blijkbaar helpt dit niet meer als het CaSO4 al gevormd is. Ik wil de gipsaanslag die reeds gevormd is op leidingen en sensoren verwijderen.

Heeft iemand een tip?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: oplossen CaSO4

Mechanisch verwijderen is zeker geen optie?

EDTA zou ook wel kunnen lukken, maar dat moet je dan wel een tijd laten inwerken

Ik zou denken dat gips wel (langzaam) op zou moeten lossen in (zout)zuur. Maar het oplossen gaat volgens mij sowieso erg traag.

Berichten: 252

Re: oplossen CaSO4

Mechanisch verwijderen dmv een krachtige waterstraal zou kunnen.

Weet je of EDTA, opgelost in zoutzuur, nog werkzaal is?

Re: oplossen CaSO4

Weet iemand een manier om CaSO4 terug in oplossing te brengen? Ik had zelf al gedacht aan EDTA als complexvormer maar blijkbaar helpt dit niet meer als het CaSO4 al gevormd is.
Dit is niet mijn vakgebied maar waarom kan EDTA niet voor het kalkwater worden toegevoegd?

Berichten: 252

Re: oplossen CaSO4

EDTA toevoegen voor de kalkmelk is economisch niet verantwoord. Je zou enorm hoeveelheden EDTA nodig hebben. Verder is het probleem erg lokaal waardoor de kosten al helemaal niet te vreantwoorden zijn.

toch bedankt voor de tip!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: oplossen CaSO4

DeeVee schreef: Mechanisch verwijderen dmv een krachtige waterstraal zou kunnen.

Weet je of EDTA, opgelost in zoutzuur, nog werkzaal is?
EDTA is niet meer werkzaam in (sterk) zuur milieu. De zuurgroepen en de amines zijn dan geprotoneerd waardoor het niet of nauwelijks meer complexen vormt met calcium.

Berichten: 252

Re: oplossen CaSO4

Bedankt!

Ik denk dat ik nu wel verder kan. Het gaat me voornamelijk om de inline pH meting. Als ik de elektrode automatisch en regelmatig uit het proces haal, spoel met licht basische EDTA en daarna met 1% HCl (voor de carbonaten) zal het wel lukken. Nu is de elektrode na 1-2 weken niet meer bruikbaar. Met deze methode hoop ik dit te kunnen verlengen tot 6-8 weken.

Hoop doet leven! :D

Reageer