[scheikunde] CuO en zwavelzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 50

[scheikunde] CuO en zwavelzuur

Misschien ligt het antwoord op deze vraag erg voor de hand en kijk ik er gewoon overheen, maar:

Geef de reactievergelijking van de zuur-basereactie die optreedt als je een schepje koperoxide bij een zwavelzuuroplossing gooit.

Ik zou zeggen: CuO (s) + H3O (AQ) --> Cu2+ (AQ) + H2O (L) + OH- (AQ)

Het goede antwoord is: CuO (S) + 2 H3O+ (AQ) --> Cu 2+ (AQ) + 3 H2O (L)

Kan iemand mij vertellen waarom mijn antwoord fout is? Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] CuO en zwavelzuur

Je antwoord is fout omdat je maar half rekening houdt met ladingen, en half vergeet dat koper 2-waardig is. Verder kan in een zuur milieu nooit loog ontstaan. Van jou reactie is daarom nog een 2e te maken:

CuO (s) + H3O+ (aq) --> Cu2+ (aq) + H2O (l) + OH- (aq)

H3O+ (aq) + OH- (aq) --> 2 H2O (l)

Tel je ze op:

CuO (s) + 2 H3O+ (aq) --> Cu2+ (aq) + 3 H2O (l)

Het hydroxide kan ik wegstrepen omdat het doorreageert, verder heb ik 1 mol extra hydronium (H3O+) nodig en ontstaat er 2 mol extra water.

Als je dit op een lab zou uitvoeren, zou je niet op een molecuul zwavelzuur kijken. Je hebt namelijk een pot zwavelzuur-oplossing voor je staan met een bepaalde concentratie, die meer dan genoeg is om alle koper(II)oxide op te lossen. Daarom heerst er nog altijd een zuur milieu, zelfs na het oplossen van al het koper(II)oxide, en zal het loog dus doorreageren tot water.

Wordt de concentratie van het zuur te laag na maar toevoegen van koper(II)oxide, dan zal resterend koper(II)oxide gezellig naar de bodem dwarrelen, of zelfs met water doorreageren (maar heel langzaam) tot koper(II)hydroxide

Reageer