[scheikunde] water ontharden adhv bakeliet

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 34

[scheikunde] water ontharden adhv bakeliet

Beschrijving van de proef:

1) Bepalen van hardheid in duitse en franse graden

Na het titreren met Na2EDTA van 25ml hard water kom ik tot een bepaalde waarde x ml Na2EDTA (labopartner moet nog resultaten doorsturen :P ).

Dit wil zeggen dan EDTA2- zal reageren met Ca2+-ionen afkomstig van CaCO3. Men weet dat EDTA2- : Ca2+ ==> 1 : 1, met andere woorden het aantal mol EDTA2-

(verkregen via aantal mol * concentratie van titreerdmiddel)

zal met dezelfde hoeveelheid reageren met het aantal mol Ca2+-ionen.

Hieruit kunnen we dan ook het aantal mol CaCO3 achterhalen, omzetten in aantal gram delen door het aantal ml getitreerd middel ==> omzetten in franse en duitse graden en klaar is kees !

2)Ontharden van water

In een vorig labo hebben we bakeliet gemaakt, dit gaan we nu gebruiken als kationuitwisselaat om water te ontharden:

We vullen de kolom met bakkeliet en laten er 4x150 ml leidingwater doorlopen.

Deze vangen we telkens op in fracties, die genummerd zijn in functie van de tijd.

Dus in totaal zijn er 12 fracties van telkens 50ml.

Deze fracties moeten we dan titreren 'zoals in stap 1, met zelfde producten)

Uiteindelijk krijg ik dan verschillende titreerhoeveelheden die stijgen in de tijd (logisch) tot kleuromslag verkregen wordt.

Nu wordt er het volgende gevraagd, waar ik eventjes mee in de knoop zit:

A)Hardheid van de fracties in duitse en franse graden (dit is zoals in proef 1, neen? :P )

B)Geef het rendement van de kationenuitwisselaar (dit weet ik ECHT niet)

Als ik ergens anders nog een (al was het een nuance) fout heb zeg het mij dan...want de labo's kunnen mijn vel redden want ik scoor nooit goed op mondelinge examens ;)

Reageer