zwarte ijzeroxide vlekken in hout

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

zwarte ijzeroxide vlekken in hout

Als nieuweling op dit forum meteen een vraag en ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik verzamel al zo´n 30 jaar bajonetten en bezit een stuk waarbij de (noten)houten handgrepen inktachtige zwarte vlekken hebben op de plaatsen waar het hout in contact is geweest met het roestende ijzer van de handgreep.

Afbeelding

Na wat research op internet ben ik tot de conclusie gekomen dat het waarschijnlijk zwarte ijzeroxide vlekken zijn, veroorzaakt door de reactie van ijzer of ijzeroxide met looizuur in het hout. Na verder zoeken heb ik de indruk gekregen dat die zwarte vlekken mogelijk te verwijderen zijn met oxaalzuur (ontweringswater).

Omdat de bajonet een vrij kostbaar stuk is, wil ik geen risico´s lopen en als ik dit ga doen, doe ik eerst wel een proefje met zwarte roestvlekken in eikenhout. Mijn vraag is of het in jullie ogen de moeite waard kan zijn om dit eens met oxaalzuur te proberen, of ben je kansloos tegen dit soort vlekken? Wat is naar jullie idee de chemische samenstelling van de zwarte vlekken en wat doet oxaalzuur daar mee? Als ik eindig met rode, gele of paarse vlekken ben ik niet geholpen, de vlekken moeten wel weg zijn. En hoe neutraliseer ik dat oxaalzuur weer, want het is niet de bedoeling dat het op termijn het hout of het metaal gaat aanvreten. Dat oxaalzuur geen gezond goedje is, is mij bekend. Verder nog adviezen of ideëen?

mvg Kilian

Berichten: 1.379

Re: zwarte ijzeroxide vlekken in hout

Ik verwacht meer effect van citroenzuur dan van oxaalzuur. Bijvoorbeeld via citroensap dat U in het hout laat trekken. Citroenzuur is veilig en kan het ijzer via complexvorming oplossen. Het kan wel lang duren voordat U een effekt ziet.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 109

Re: zwarte ijzeroxide vlekken in hout

ik had dan echter geen citroensap genomen die je bij de supermarkt koopt. daar zit namelijk nogal wat meer in dan alleen maar citroenzuur. ik heb geen idee of het zal werken met citroenzuur, maar ik weet wel dat welk zuur u ook gebruikt, met een klein beetje sodaoplossing neutraliseerd u zo al het zuur weer.

Berichten: 3.145

Re: zwarte ijzeroxide vlekken in hout

Ik zou heel erg terughoudend zijn met het gebruik van wat voor chemicalien dan ook. Ik zou maar gewoon accepteren dat er wat vlekken op zitten. Op zich zijn citroenzuur en ook oxaalzuur niet eens zo corrosief, maar toch... Wat gebeurt er op lange termijn? Je brengt wel diverse ionogene stoffen in het hout. Misschien wordt het wel een beetje vochtaantrekkend, zelfs na neutralisatie met natriumcarbonaat. Ik ben bang dat je jezelf een hoop narigheid op de hals haalt.

Als de bajonet echt erg kostbaar is, dan zou ik het zo laten zo als het is, en als je toch echt iets wilt ondernemen tegen die vlekken dan zou ik proberen informatie in te winnen van een professionele conservator (sp??). Er zijn toch wel mensen in Nederland lijkt mij die beroepshalve met dit soort problematiek te maken hebben (archeologie? musea?). Probeer zo iemand te vinden en leg daar de vraag voor.

Berichten: 2

Re: zwarte ijzeroxide vlekken in hout

Hartelijk dank voor de reacties.

Kilian

Reageer