maanbasis

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 27

maanbasis

Is het praktisch mogelijk om een basis op de maan te constueren die autonoom van de Aarde functioneert?

Berichten: 118

Re: maanbasis

Ja dat is zeker mogelijk zelfs op mars zou dat nu al kunnen, maar het geld en de wil is er niet om dat te doen. :wink:

Het belangerijkste is water, als je een plek hebt waar je water kan vinden dan zit je goed.
(d )² = (1-2Gm/r)dt² - (r/(r-2Gm)dr² - r²d ²-r²sin ² d ²

Berichten: 83

Re: maanbasis

Hoe zit het eigenlijk met de zwaartekracht in dat geval.... Voor zover ik weet, hebben wij nog kunstmatige zwaartekracht mogelijkheden, of vergis ik me nu?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: maanbasis

Niet voor een permanente basis nee. Maar zwaartekracht is toch ook niet nodig voor een permanente basis? Tenzij je het hebt over permanente bewoning, maar dan zou ik me meer druk maken om zuurstof...
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 83

Re: maanbasis

Nou ja langdurig leven in een omgeving met zo'n lage zwaartekracht, zal op den duur ook wel z'n effecten hebben..... Maarja inderdaad zuurstof en water lijken me first priority [img]http://www.wetenschapsforum.nl/public/s ... n_razz.gif[/img]

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: maanbasis

't is misschien SF, maar ik een film gezien :" the time machine" en daar zag ik iets wat niet echt in orde was nl een kolonie.

jawel mensheid bouwd daar een kolonie, en toen ging het fout. de Maan werd 'opgeblazen' en de brokstukken vernietigde het mensbestaand op de Aarde.

ok, 't is film maar als men de reactorkern -fusie of wat dat ook- bouwt in de maangrond. en de boel ontploft daar...

euh... helaas vind ik geen foto ervan. maar id film was het wel spectaculeer :roll:
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: maanbasis

Als we het dan toch over films hebben, heb je Armageddon nooit gezien? Daar leggen ze uit dat een eventuele explosie wel behoorlijk diep in het binnenste van de astroide (in dat geval, maar geldt net zo goed voor de maan) moet zijn wil het gebeuren opgeblazen worden en uit elkaar spatten. Ze vergelijken het met een rotje op een vlakke handpalm die alleen een brandwond nalaat en een rotje in een gesloten vuist waarna je nooit meer een vuist kan maken...
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: maanbasis

Nou ja langdurig leven in een omgeving met zo'n lage zwaartekracht, zal op den duur ook wel z'n effecten hebben
Verhuizen naar een plek met minder zwaartekracht is geen enkel probleem dat hou je de rest van je level wel vol.

Alleen terug komen op aarde zou dramatisch zijn.

Grappig verhaal is dat als je naar Mars gaat, (dus lichtere zwaartekracht dan de aarde) en daar aankomt dat je door de zwaartekracht niet meer rechtop kan staan of lopen.

Dit omdat de reis daarheen zo lang duurt dat je spieren verslappen en de gravitatie kracht van Mars niet meer aankan.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: maanbasis

Tja, maar het lijkt me toch wel dat ze daar een gedegen oplossing voor kunnen vinden. Bijvoorbeeld trainingstoestellen aan boord, het ruimteschip laten roteren etc. Dat moet toch niet zo'n groot probleem zijn lijkt me.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 65

Re: maanbasis

Voor permanente kolonisatie zou lage zwaartekracht best wel eens een groot probleem kunnen zijn bij zwangerschappen. Evolutie heeft altijd bij één standaard zwaartekracht gewerkt, en heeft daarom nooit informatie ingebouwd in ons DNA hoe een foetus bij lage zwaartekracht 'opgebouwd' dient te worden. De manier waarop een foetus groeit kan daarom veranderen in lage zwaartekracht, net zoals dat bij de groei van kristallen het geval is. Er zijn experimenten gedaan met het uitbroeden van vogeleieren in de Space Shuttle waarbij zeer ernstige deformaties voorkwamen tijdens de groei van de foetussen, zoals kuikens zonder hoofdjes. Bij de mens is dit daarom, om vanzelfsprekende redenen, nog nooit getest.

Kunstmatige zwaartekracht dmv rotatie is vrij eenvoudig in een ruimteschip, maar niet in een permanente kolonie op een planeet. Bij een rotatie in het horizontale vlak heb je nog steeds te maken met de planetaire zwaartekrachtcomponent die daar loodrecht opstaat. Bij een rotatie in het verticale vlak zul je de rotatiesnelheid continue moeten aanpassen om de netto kracht constant te houden.

Berichten: 83

Re: maanbasis

Ja trainingstoestellen aan boord.... Gewichtsheffen zonder of met lagere zwaartekracht, dat gaat helpen... :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: maanbasis

Nee natuurlijk gaat dat niet helpen. Maar luchtdruktoestellen wel. Die geven een weerstand en zwaartekracht speelt dan geen rol.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: maanbasis

En de trilplaten lijken de spieren ook sterk te houden, dus er zijn wel genoeg oefeningen ....

Berichten: 118

Re: maanbasis

De zwaartekracht van Mars is 38% dan dat op Aarde, dat is toch al een stuk beter dan 0% in de ruimte en misschien voldoende voor normale voortplanting.

Na 5 generaties zou de mens zich zoiezo hebben aangepast.
(d )² = (1-2Gm/r)dt² - (r/(r-2Gm)dr² - r²d ²-r²sin ² d ²

Berichten: 65

Re: maanbasis

Betelgeuze schreef:De zwaartekracht van Mars is 38% dan dat op Aarde, dat is toch al een stuk beter dan 0% in de ruimte en misschien voldoende voor normale voortplanting.

Na 5 generaties zou de mens zich zoiezo hebben aangepast.
Misschien dat die 38% voldoende is, misschien ook niet. In het laatste geval kun je die aanpassing in 5 generaties echter wel vergeten, want zonder levensvruchtbare nakomelingen haal je de volgende generatie niet eens. Ook denk ik niet dat veel mensen staan te trappelen om zich permanent te vestigen op Mars als zou blijken dat er bijv. een 50% kans is dat hun baby dood of zwaar gehandicapt geboren wordt.

Duidelijk is in ieder geval wel dat we wat dat betreft nog heel wat te onderzoeken hebben voordat we aan permanente kolonisatie kunnen gaan denken. En wie weet wat voor andere lange termijn effecten er nog tevoorschijn komen. Het record verblijftijd in de ruimte staat toch pas op 1 jaar of zo?

Reageer