Polymerisatie/exotherm

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

Polymerisatie/exotherm

Hallo!

Omdat polymerisatiereacties exotherm van aard zijn, worden ze voor bepaalde doeleinden wel eens in een colloidale dispersie van micellen gemaakt, zodat de vrijgekomen warmte aan het water kan afgegeven worden.

In onze cursus colloidchemie staat er: "waarom zijn polymerisatiereacties exotherm van aard?"

Heeft dit buiten het maken van nieuwe bindingen, waarbij er bindingsenergie vrijkomt, ook nog met iets anders te maken? (anders zou de vraag wel misplaatst zijn in een cursus colloidchemie Afbeelding )

Ik dacht bijvoorbeeld aan het dalen van concentratie aan opgeloste stoffen. Aangezien een hoge concentratie aan opgeloste stoffen ervoor kan zorgen dat er binnnen een semipermeabel membraan osmotische druk opgebouwd wordt, dacht ik dat wanneer je de concentratie doet dalen, je dit vermogen ook wegneemt(in feite dus kinetische energie, die anders voor de druk zou zorgen?)

Je verlaagt in feite dus ook de entropie. Zou dit verlies dan gecompenseerd worden door warmtedissipatie???? (om ΔG<0 te krijgen???)

Iemand een idee?

Berichten: 677

Re: Polymerisatie/exotherm

Dat is absoluut juist.

persoonlijk ken ik maar één endotherme polymerisatie, namelijk de polymerisatie van zwavel (S8) tot polyzwavel. Hierbij stijgt de entropie omdat een zeer rigide ringvormig molecule wordt omgezet naar - Sn - dat een zeer flexibele keten is.

Berichten: 1.379

Re: Polymerisatie/exotherm

Het antwoord van Jooken is belangwekkend. De endotherme overgang van het rigide S8 naar het flexibele polyzwavel is eigenlijk een (onvolledig) smeltproces waarbij warmte uit de omgeving moet worden opgenomen, met entropiewinst.

Maar blijkbaar is dat meestal omgekeerd. Als een vloeibaar monomeer gaat polymeriseren tot een vaste stof kun je dat zien als een soort stollingsproces waarbij warmte vrij komt. Dan is het dus een exotherme reaktie, met entropieverlies.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer