Lewisstructuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 42

Lewisstructuur

Hey,

ik heb me al doodgezocht op de lewisstructuur van BaO2, dus bariumperoxide, toch?

Ik weet echt niet hoe ik die structuur moet tekenen, want als ik bij mijn laatste gedacht blijf en de 2 zuurstoffen aan elkaar verbindt en dan barium aan 1 van die zuurstoffen via een dubbele binding dan heeft zuurstof bindingsvermogen 3 en volgens onze theorie kan dat niet??!!

Kan iemand mij helpen aub?

Alvast bedankt!

Tessie

xxx

Berichten: 3.145

Re: Lewisstructuur

Barium peroxide is een ionogene stof. Je hebt (vrijwel) losse Ba2+ ionen en O22- ionen. Probeer het met deze info nog eens.

Berichten: 111

Re: Lewisstructuur

In dat geval is er toch sprake van BaO22-?

Berichten: 195

Re: Lewisstructuur

Inderdaad, maar Woelen bedoelt denk ik dat er dus geen covalente bindingen tussen ba en O zijn. Het gaat dus om de Lewisstructuren van de losse ionen.

Edit: of heb ik je vraag/opmerking niet goed begrepen? Er is iets mis met je sub/superscript.

Berichten: 42

Re: Lewisstructuur

Bedankt voor de reacties!!

Maar als het om een ionogene stof gaan, mag dat dan ook aan elkaar geschreven worden zoals hier: BaO2 ?

En van enkelvoudige ionen zoals Ba op zich en zuurstof op zich kan je toch moeilijk een lewisstructuur schrijven? Tja, van zuurstof wel, maar ja. Hmm, 'k weet niet of ik het helemaal snap...

Berichten: 42

Re: Lewisstructuur

Op het 1ste zicht ziet het er logisch uit dat je er Ba(2+) en O2 (2-) van maakt, maar wij moesten van deze verbinding de oxidatietrap bepalen van O en die moet +2 zijn. Maar als ik het opschrijf als ionen zoals in de 1ste regel, dan verbindt ik de 2 zuurstofatomen met 1 sigmabinding en teken ik rond elke O nog 3 elektronenparen. Maar dan zou O oxidatietrap -1 moeten hebben, wat in tegenspraak is met de oplossing?? Zie ik iets over het hoofd??

Berichten: 42

Re: Lewisstructuur

Sorry!! Negeer dit laatste, de oplossing is idd -1!! Hoera!! Hartelijk dank!!

Ik heb wel ng 1 vraagje hierover. Is het eigenlijk fout om in de lewisstructuur Ba aan de ene O te hangen?

Dank voor de hulp!!

xxx

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Lewisstructuur

Nog beter: ionen horen niet eens in de lewisstructuur. De lewisstructuur gaat tussen [ ] met de lading erbij, en het ion netjes ernaast, natuurlijk ook met lading.

Berichten: 42

Re: Lewisstructuur

Ok, zal ik onthouden!

Bedankt! :)

Reageer