Formule voor het bepalen van nicotinegehalte

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Formule voor het bepalen van nicotinegehalte

Ik ga voor mijn eindwerk enkele proeven uitvoeren met sigaretten,

1 daarvan is de volgende:

Extractie en dosering van nicotine in tabak

De tabak van 1 sigaret wordt verbrokkeld in een kolf van 250 ml.

Voeg 60 ml NaOH 30% toe en suspendeer de tabak door omschudden. De suspensie wordt opgewarmd tot ze bijna kookt en dan 30 à 60 minuten distilleren. (Ik vond terug dat het een stoomdestillatie moet zijn maar weet niet of dit wel kan kloppen)

Kookpunt nicotine = 247°C

Er mag geen NaOH overspatten.

De nicotine wordt over gedistilleerd in een maatcilinder van 100 ml, dat 10 ml HCl 0.1mol bevat. Er wordt gedistilleerd tot juist 100ml.

De distillatiekolf onmiddellijk na gebruik uitspoelen om indrogen te vermijden. 5.0 ml van dit distillaat grondig mengen en aanlengen tot 50,0ml met HCl 0.05mol.

Van deze oplossing wordt de extinctie bij 259 nm gemeten met de UV -meter. Dit gebeurd door middel van een kuvet te vullen met de oplossing en in de UV -meter te plaatsen. De UV -meter straalt een UV -straal doorheen de oplossing en gaat de uitwijking (extinctie) van deze straal bij 259nm weergeven.

Hoe bepaal ik nu het nicotinegehalte uit de extinctiewaarde weergegeven bij 259nm ??

Kan iemand mij verderhelpen met deze formule ?

Berichten: 216

Re: Formule voor het bepalen van nicotinegehalte

Het is inderdaad stoomdestillatie omdat je nicotine meekomt met het water dat kookt. De temperatuur van je destillatie zal ook niet boven de 1000C komen. Ik schat dat nicotine grotendeels ontleed bij 2470C.

Kijk maar eens in je condensator, hier zal je vloeistof troebel (suspensie) worden doordat nicotine niet oplost in water. Op het moment dat je destillaat bij het zoutzuur komt wordt het weer helder doordat het hydrochloride zout wel oplost. Zonder zoutzuur zou het twee lagen vormen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Formule voor het bepalen van nicotinegehalte

De makkelijkste methode is om een ijklijn te maken, maar aangezien er misschien meerdere stoffen dan alleen nicotine in je monster bij 259 nm absorberen, zou ik kiezen voor de standaardadditiemethode. Zoek maar eens op google wat dat inhoudt.

Reageer