geurverlies bezorgt je ''geheugenverlies''?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 224

geurverlies bezorgt je ''geheugenverlies''?

ik weet het , de titel is niet al te best gekozen, maar waar ik heen wil is het volgende,

ik heb ooit eens gehoord dat je door het verlies van geur, je bepaalde fragmenten van het verleden niet meer kan herinneren, dit vanwege het feit dat geur ons helpt herinneren aan bepaalde momenten uit ''vroeger tijd''.

zodra de geurzin wegvalt , valt dus ook de herinnering weg , klopt dit? Afbeelding :roll:

groeten Pangeaman.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: geurverlies bezorgt je ''geheugenverlies''?

pangeaman schreef:ik weet het , de titel is niet al te best gekozen, maar waar ik heen wil is het volgende,

ik heb ooit eens gehoord dat  je door het verlies van geur, je bepaalde fragmenten van het verleden niet meer kan herinneren, dit vanwege het feit dat geur ons helpt herinneren aan bepaalde momenten uit ''vroeger tijd''.

zodra de geurzin wegvalt , valt dus ook de herinnering weg , klopt dit?  Afbeelding   :roll:

groeten Pangeaman.
Let op met de term geheugenverlies. Het is niet hetzelfde als het niet kunnen oproepen van informatie.

Beelden, geluiden, geuren en gevoelens allemaal apart worden opgeslagen in het geheugen. Je kan bijvoorbeeld alleen een beeld herinneren zonder verhaal of gevoel of geluid of geur. Een andere keer herinner je je alleen een geur,..

Al die componenten kunnen geassocieerd zijn met je herinnering en het helpen oproepen. Indien je de geur herinnert kan je de associaties met die geur aanhalen en beelden bovenhalen, etc...

Kortom, functie van geur verliezen leidt niet tot geheugenverlies alleen wordt het oproepen van informatie die geassocieerd is met geuren moeilijker
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 209

Re: geurverlies bezorgt je ''geheugenverlies''?

Vanuit de cognitieve psychologie is wel bekend dat geuren in sommige gevallen een sterke invloed hebben op het herinneren van bepaalde dingen. Als dan de geur niet meer onderscheiden kan worden, of op een andere manier wegvalt, betekent dat dat het erg moeilijk zal worden om de bijbehorende herinnering weer naar boven te halen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: geurverlies bezorgt je ''geheugenverlies''?

Ik denk dat je het mag vergelijken met Googelen met bijvoorbeeld twee in plaats van drie sleutelwoorden.

Je weet niet meer hoe iets ook al weer heet. Je weet dat het bruin is, en dat je erop kan uitglijden. Je typt bruin en uitglijden in, en krijgt een berg mogelijkheden om uit te kiezen. Als je dan ook nog vieze geur intypt, heb je al heel wat meer relevante hits voor hondepoep.... :roll: ..
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 224

Re: geurverlies bezorgt je ''geheugenverlies''?

Jan van de Velde schreef:Ik denk dat je het mag vergelijken met Googelen met bijvoorbeeld twee in plaats van drie sleutelwoorden.  

Je weet niet meer hoe iets ook al weer heet. Je weet dat het bruin is, en dat je erop kan uitglijden. Je typt bruin en uitglijden in, en krijgt een berg mogelijkheden om uit te kiezen. Als je dan ook nog vieze geur intypt, heb je al heel wat meer relevante hits voor hondepoep.... :P ..
je bent weer scherp Jan hahaha , maar snap waar je heen wilt :roll: en leuke opmerking bij mijn hond

groeten pangeaman
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Reageer