datieve bindingen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 42

datieve bindingen

hey,

ik heb nog enkele vraagjes.

Is het zo dat vanaf een atoom 3 elektronenparen rond zich heeft en met 1 bindingselektronenpaar verbonden is aan zijn bindingspartner, er dan tussen die 2 een datieve binding is??

Zoals in NO2-: heeft dan 1 datieve binding van N naar 1 O want waar komen anders die extra elektronen vandaan? Die O heeft namelijk al 6 elektronen rond zich (als 3 vrije elektronenparen) en is dan ng met een bindingselektronenpaar verbonden, dus zou zogezegd 7 elektronen op de buitenste schil moeten hebben, terwijl O er toch maar 6 heeft?? Maar als dit een datieve binding is, dan heeft N 6 elektronen op de buitenste schil terwijl N er normaal maar 5 heeft? Vind ik ook raar. Aan de andere kant is N verbonden met het andere O-atoom via een dubbele binding, met 2 vrije elektronenparen rond O, dat lijkt mij wel logisch.

In HSO3-, HCO3- en S2O32- heb ik hetzelfde probleem. Bij de laatste zouden dan van de ene S naar de andere S en naar de 3 O's 4 datieve bindingen zijn??? Maar dan heeft S 8 valentie elektronen?? Ik snap er niets meer van.

Iemand die hier wel een uitweg in vindt?

Bedankt.

Berichten: 42

Re: datieve bindingen

hallo, kan iemand mss helpen bij mijn vraag? Ik ben nogal verward nu over die datieve bindingen...En hoopte dat iemand meer klaarheid kon brengen. Het is lang uitgelegd wat mijn probleem is, maar eigenlijk komt het altijd op hetzelfde neer wat mijn probleem is. Hulp aub???

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: datieve bindingen

Datieve bindingen zijn bindingen (lees: elektronenparen tussen twee atomen) waarbij beide elektronen van één atoom afkomstig zijn. Ze komen veel voor bij metaalcomplexen (bijv. een koperion met 4 ammonioliganden) maar je ziet ze ook in de organische chemie.

Een plaatje van 2-mercaptopyridine-N-oxide. Zo'n datieve binding wordt vaak met een pijltje aangegeven; hier van stikstof naar zuurstof. De N-O binding is namelijk in zijn geheel opgebouwd uit het voormalige lone pair van N. Het zuurstofatoom heeft drie lone pairs (nl. zijn 6 valentie-elektronen). Formeel is de stikstof + en de zuurstof -!

In NO2- is geen sprake van een datieve binding. N heeft 5 valentie-elektronen om zich heen (3 in gemeenschappelijke bindingen plus een lone pair) en één van de zuurstoffen heeft gewoon een elektron extra. In HCO3- zit bijv. ook geen datieve binding. Je moet dat gewoon zien als de gedeprotoneerde vorm van koolzuur.

Berichten: 42

Re: datieve bindingen

Aaaah, dus als ik heb goed begrijp zijn de extra elektronen van zuurstof zelf, zelf al heeft zuurstof normaal 6 elektronen op de valentieschil? Ok! Ik dacht dat dat niet kon, maar ik aanvaard en begrijp nu waar mijn fouten zitten!!

Heel erg bedankt!! Afbeelding

Hmm, mss toch nog iets: hoe kan je dan eigenlijk weten of het bv. zuurstof is die een extra elektron heeft of of het van stikstof is (via datieve binding dan)?

Berichten: 2.337

Re: datieve bindingen

Je kan dat zien aan de elektronegatieve waarde. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: datieve bindingen

Je kan dat zien aan de elektronegatieve waarde. :)
Ik denk dat je niet de elektronegatieve waarde bedoelt maar de formele lading.

In het voorbeeld dat ik gaf (die 2-mercaptopyridine-N-oxide) heeft je zuurstof een formele lading van 1- en je stikstof een formele lading van 1+. Dat komt omdat hij een lone pair gebruikt om een N-O binding te vormen.

In NO2- heeft zuurstof de formele lading van 1- maar stikstof is gewoon 0, hij heeft z'n lone pair nog helemaal voor zichzelf! Hier geen datieve binding dus.

Pas in NO3- (nitraat) moet stikstof z'n lone pair gaan aanspreken, nl. om het derde zuurstofatoom te kunnen binden. De totale ionlading is nog steeds 1-, dus één zuurstof zal gewoon een extra elektron hebben. Een andere zuurstof is ook 1-, maar ten koste van stikstof, dat door deze datieve binding nu 1+ is.

zie het plaatje rechts voor een resonantiestructuur van het nitraation.

Berichten: 42

Re: datieve bindingen

Aja, ok, dus mag je eigenlijk zeggen dat je een datieve binding hebt als de 2 bindingspartners allebei een formele lading hebben?

Dank voor alle hulp, ik zal het onthouden en toepassen!!! :)

Reageer