Thermietreactie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 3

Thermietreactie

Ik heb enkele weken geleden een thermietreactie proberen uit te voeren.

het mengsel bestond uit IJzer(III)oxide en aluminium.

Als ontsteking heb ik enkele druppels glycerine op kaliumpermanganaat laten vallen.

Nu begon deze onsteking pas na 15min fzo.

Aan wat kan het liggen dat het pas na zo'n lange tijd ontsteekt?

grtz jodi

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Thermietreactie

Het kan misschien even geduurd hebben voordat de verbrandingsreactie op gang kwam. Aluminium vormt overigens heel vlug een oxidelaagje, waar ook even doorheen moet worden gebrand.

Berichten: 3

Re: Thermietreactie

maar normaal zou de reactie tussen het kaliumpermanganaat en de glycerine toch vrijwel direct moeten beginnen of zit ik daar fout?

Berichten: 2

Re: Thermietreactie

die reactie is toch wel vrij snel jah

Berichten: 111

Re: Thermietreactie

Ik weet niet of je de reactie met permanganaat buiten uitgevoerd hebt of niet maar de temperatuur buiten is nog al laag (hier -9). Dit heeft wel effect op de reactiesnelheid

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Thermietreactie

Ik heb dat wel eens gemaakt als vuurwerk... een kartonnen koker met dat mengsel, ik stak dat aan met een sterretje: aansteken en op zijn kop in de koker duwen. Ontsteekt direct.

Berichten: 281

Re: Thermietreactie

Misschien dat de permanganaat 'oud' was.

Berichten: 3.145

Re: Thermietreactie

Ik heb zelf kaliumpermanganaat van meer dan 20 jaar oud en dat spul is in perfecte staat. Volgens mj is het, mits droog bewaard, onbeperkt houdbaar. Het is niet hygroscopisch en in droge toestand ontleedt het niet.

Berichten: 281

Re: Thermietreactie

Ik had het thuis ook staan, maar het ziet nu bruin ipv. paars. Maar het is ook al ouder dan 20 jaar, en was in het verleden ook niet echt goed opgeborgen denk ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Thermietreactie

Dan is het dus op de een of andere manier stevig gereduceerd en heb je bruinsteen.

Berichten: 840

Re: Thermietreactie

Ik merk wel dat mijn kaliumpermanganaat steeds harder wordt. Toen ik het kocht was een zacht poeder, nu is het vrij hard en vormt het brokjes. Misschien is dat potje (geen Acros of zo, gewoon eBay) toch niet luchtafdicchtend genoeg. Ik denk dat ik het in zon HDPE pot ga doen die de grote leveranciers ook gebruiken. Weten jullie misschien of mijn kaliumpermanganaat op de lange termijn al gedoemd is door het eventuelen water erin aanwezig?

Dat het niet ontsteekt kan aan 2 dingen liggen volgens mij

-Buiten is het te koud.

-Je hebt teveel glycerine gebruikt. Om een snele ontbranding te hebben moet je slecht enkele druppels doen op een relatief groot hoopje KMnO4. Als je teveel neemt, wordt een groot deel van de ontstane warmte opgevangen door de te grote hoeveelheid glycerine en dit kan de ontbranding uitstellen, of er zelfs voor zorgen dat het helemaal niet ontbrandt.

Een andere, effectievere manier is volgens mij een magnesiumlint erin, en aansteken.

Wat ook zou moeten werken is een klein beetje gepoeder suiker mengen met een klein beetje Na-chloraat of K-chloraat, en dit op het termiet mengsel doen, en aansteken.

Ik weet echter niet zeker of dit allemaal werkt, want ik heb nog nooi thermiet gedaan (ook niet van plan).

Berichten: 216

Re: Thermietreactie

Ik denk dat een chloraat/suiker mengsel te snel gaat, zodat er niet genoeg warmte overgedragen wordt, en het is ook niet bepaald stabiel. Hou het bij permanganaat/glycerine maar dan op de manier die Jor beschrijft. Dat werkt prima.

Berichten: 4

Re: Thermietreactie

Als wij de thermietreactie uitvoeren nemen we 12,5 g KMnO4 (fijn verdeeld) met een aantal mL glycerine. Deze verwarmen we wel eerst voor tot een graad of 30.

Dan vind de reactie binnen 1 minuut plaats.

Berichten: 3

Re: Thermietreactie

Waarom is deze hitte eigenlijk nodig om de reactie in gang te zetten?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Thermietreactie

Omdat je een energiedrempel dient te overwinnen. Hout en papier vliegt toch ook niet zomaar in de hens, of wel?

Reageer