[scheikunde] REDOX

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 50

[scheikunde] REDOX

Ik snap niet hoe je bij neutraal geladen stoffen kunt bepalen of een stof als reductor of als oxidator optreedt. Bijvoorbeeld glucose. Kan iemand me dit uitleggen? :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] REDOX

Zelfs bij geladen stoffen kan het verschillend zijn: Fe2+: reductor of oxidator? MnO4- reductor of oxidator? S2O32- reductor of oxidator?

Berichten: 374

Re: [scheikunde] REDOX

kan je in je binas zien.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] REDOX

Klopt, maar het is beter om te leren hoe je een oxidator kunt herkennen. Een oxidator zal bijna altijd een atoom hebben met een hoog oxidatiegetal. Het mangaan in MnO4- bijvoorbeeld:

De totale lading van het ion is -1. Zuurstof heeft bijna altijd een OG van -2. Er zitten er 4 van in het ion: 4x -2 = -8. -8- -1 = -7. Het Mn-atoom moet dus +7 zijn. Dat betekent dat het in totaal 7 elektronen kan opnemen voordat het terugvalt naar zijn element: metallisch mangaan.

Metalen (dus Fe(s), Zn(s)) zullen altijd reductor zijn, omdat deze alleen elektronen kunnen opnemen.

Voor twijfelgevallen, probeer alles te overzien. Een truc is om te kijken of je een van de moleculen herkent als zijnde reductor of oxidator. De ander moet dan de oxidator of reductor zijn.

Berichten: 281

Re: [scheikunde] REDOX

Metalen (dus Fe(s), Zn(s)) zullen altijd reductor zijn, omdat deze alleen elektronen kunnen opnemen.
Bedoel je niet elektronen afstaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] REDOX

Ehm, ja inderdaad :oops:

Berichten: 281

Re: [scheikunde] REDOX

Geeft niet, ik haal oxideren en reduceren ook nog steeds regelmatig door elkaar :eusa_whistle:

Reageer