[scheikunde] Hardheid van Water...

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] Hardheid van Water...

Ik ben bezig met de tekst voor me presentatie.

En nu ben ik aanbeland bij waarvoor de stoffen dienen die ik gebruikt heb.

Dit zijn de Reagentia die ik gebruikt heb:

• 0.01M EDTA

• Mg-EDTA

• 0.5 m/v% eriochroomzwart T

• NH3/NH4Cl- Bufferoplossing van pH=10

Van deze weet ik de functie al?

• 0.01M EDTA Titreervloeistof dat reageert met Mg en Ca zodat je kleuromslag krijgt?

• Mg-EDTA Zorgt voor de rode kleur aan het begin van de titratie doordat het Mg reageert met de indicator

• 0.5 m/v% eriochroomzwart T De indicator



Mijn vraag is waarvoor dient de buffer?

En we hadden de proef 2 keer uitgevoerd, alleen de tweede keer hadden we wat verandert:

In plaats van 1ml Mg-EDTA 0.1ml.

En in plaats van 0.5 ml Buffer oplossing 1ml buffer oplossing.

In plaats van 5 druppels indiactor, 30-40 mg indicator toevoegen.

En bij de resultaten zag je dat bij de tweede keer dat we de proef uitvoerde de hardheid de helf was dan de eerste keer.

Waardoor komt dat nu precies?

Bvd,

P.S.

http://home.scarlet.be/~cl580930/hardheid_water.doc daar staat een bijna gelijk voorschrift zoals ik die gebruikt heb

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Hardheid van Water...

Hallo,

Ik heb laatst een soortgelijke proef gedaan. Ik moest namelijk het gehalte lood in een monster bepalen dmv complexometrische titratie met EDTA.

In jou geval complexeerd het EDTA met Ca2+ en Mg2+. Dat is dus ook je functie van je EDTA.

De functie van je Mg-EDTA staat in het voorschrift dat je zelf al geeft.

0.5 m/v% eriochroomzwart T is inderdaad de indicator.

De oplossing wordt gebufferd om de pH constant te houden bij pH=10. Dit heeft met de vorm van je EDTA te maken. EDTA komt namelijk in meerdere vormen voor en maar een ervan vormt complexen. Ik raad je aan om eerst wat over EDTA op te zoeken zodat je de reactie kunt verklaren. Dit kun je op google doen of als je het boek analytische chemie van Harris hebt in H12 kijken.

Groeten Roy

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Hardheid van Water...

Niet helemaal. EDTA kan bij een hele pH reeks (ook aan de zure kant) complexen vormen. Het hangt van het metaal af dat je wil kwantificeren welke pH je nodig hebt.

Wat heb je precies getitreerd trouwens? Gewoon hard water? Het Mg-EDTA is namelijk om een scherp eindpunt te krijgen als je geen Mg in je oplossing hebt. Voeg je daar dus te weinig van toe, dan krijg je een eindpunt dat te vroeg, danwel te laat kan zijn denk ik.

Wat er bij deze reactie gebeurt is namelijk het volgende. Je erio-T zal meteen aan alle metalen gaan plakken na het toevoegen en wordt rood. Ga je nu EDTA toevoegen, dan gaat deze eerst zelf met de metalen reageren, daarna metalen jatten van je erio-T. Zijn alle metalen weg van het erio-T, dan valt deze terug naar zijn beginkleur; blauw.

Mg laat ietsje lastiger los van het erio-T dan het Ca, daarom krijg je dus een scherper eindpunt.

Voeg je veel te veel erio-T toe, dan zal je veel vlugger die blauwe kleur weer terugzien, waardoor je denkt dat je al bij het eindpunt bent.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Hardheid van Water...

FsWd schreef:Niet helemaal. EDTA kan bij een hele pH reeks (ook aan de zure kant) complexen vormen. Het hangt van het metaal af dat je wil kwantificeren welke pH je nodig hebt.

Wat heb je precies getitreerd trouwens? Gewoon hard water? Het Mg-EDTA is namelijk om een scherp eindpunt te krijgen als je geen Mg in je oplossing hebt. Voeg je daar dus te weinig van toe, dan krijg je een eindpunt dat te vroeg, danwel te laat kan zijn denk ik.

Wat er bij deze reactie gebeurt is namelijk het volgende. Je erio-T zal meteen aan alle metalen gaan plakken na het toevoegen en wordt rood. Ga je nu EDTA toevoegen, dan gaat deze eerst zelf met de metalen reageren, daarna metalen jatten van je erio-T. Zijn alle metalen weg van het erio-T, dan valt deze terug naar zijn beginkleur; blauw.

Mg laat ietsje lastiger los van het erio-T dan het Ca, daarom krijg je dus een scherper eindpunt.

Voeg je veel te veel erio-T toe, dan zal je veel vlugger die blauwe kleur weer terugzien, waardoor je denkt dat je al bij het eindpunt bent.
We hadden gewoon een vat met water dat was ons monster en we titreerde met EDTA.

We hadden de proef 2 keer uitgevoer:

Monster

Verbuik


Monster 1

5.30

Monster 2

5.14

Monster 3

5.36

Hardheid:

Monster 1

25.95 mg CaO/L (2.60 D°)

Monster 2

26.36 mg CaO/L (2.64 D°)

Monster

Verbuik


Monster 1

2.19

Monster 2

2.11

Monster 3

2.22

Hardheid:

Monster 1

25.95 mg CaO/L (2.60 D°)

Monster 2

26.36 mg CaO/L (2.64 D°)

We hebben dezelfde hoeveelheid water uit dat vat gehaald maar de hardheid is dus ineens de helft...

Dat komt dan doordat we de tweede keer meer indicator toe hebben gevoegd, en minder Mg-EDTA zodat je eerder een omslagpunt kreeg?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Hardheid van Water...

Zo zou ik het in ieder geval verklaren. Kijken wat Marjanne er nog over zegt :P

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Hardheid van Water...

Zo zou ik het in ieder geval verklaren. Kijken wat Marjanne er nog over zegt  :P
En bij die eerste keer dat we de proef uitvoerde was de kleuromslag ook anders het ging van rood-roze naar paars. maar toen hadden we de eriochroom opgelost in ethanol en dat als indicator gebruik. zorgte de ethanol (de ethanol haalde de pH naar beneden? pH van ethanol=7? en van de buffer was 10 dus werd het lager en kregen we een andere kleur?) dan voor die andere kleuromslag?

Thnx voor jullie hulp alvast :D ben er heel blij mee.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Hardheid van Water...

Het is jammer dat je niet hebt opgegeven hoeveel watermonster je precies hebt genomen en wat de concentratie is van de Mg-EDTA in zijn oplossing.

Is 30-40 mg indicator (Eriochroom-T) meer dan 5 druppels 0,5 % (m/v)?

Ik denk dat FsWd het bij het rechte eind heeft en dat het het effect is van enerzijds minder Mg-EDTA en anderzijds meer (?) indicator.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Hardheid van Water...

Marjanne schreef: Het is jammer dat je niet hebt opgegeven hoeveel watermonster je precies hebt genomen en wat de concentratie is van de Mg-EDTA in zijn oplossing.

Is 30-40 mg indicator (Eriochroom-T) meer dan 5 druppels 0,5 % (m/v)?

Ik denk dat FsWd het bij het rechte eind heeft en dat het het effect is van enerzijds minder Mg-EDTA en anderzijds meer (?) indicator.
Ik heb 50ml watermonster gebruikt.

en die 5 druppels. Dat was van 0.5 gram eriochroom opgelost in 100ml ethanol.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Hardheid van Water...

Dan is 30-40 mg inderdaad meer aan Eriochroom-T dan 5 druppels (5 druppels is ongeveer 250 µl, overeenkomend met ca. 1,3 mg aan Eriochroom-T).

Dus dat zou een reden kunnen zijn, zoals FsWd ook al zegt, dat je eerder een omslagpunt lijkt te hebben.

Maar wat is de concentratie van Mg-EDTA in zijn oplossing? Dat is ook interessant. Je kunt dan berekenen of de bijdrage van het toegevoegde Mg (als Mg-EDTA) relevant is t.o.v. de hoeveelheid Ca in je watermonster van 50 ml. Je hebt bij de tweede titratie tenslotte 10x zo weinig gebruikt. Als de hoeveelheid aan Mg als Mg-EDTA in je eerste titratie relevant is t.o.v. het gehalte aan Ca in je 50 ml watermonster, dan ligt daar ook een deel van de oorzaak.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Hardheid van Water...

Marjanne schreef: Dan is 30-40 mg inderdaad meer aan Eriochroom-T dan 5 druppels (5 druppels is ongeveer 250 µl, overeenkomend met ca. 1,3 mg aan Eriochroom-T).

Dus dat zou een reden kunnen zijn, zoals FsWd ook al zegt, dat je eerder een omslagpunt lijkt te hebben.

Maar wat is de concentratie van Mg-EDTA in zijn oplossing? Dat is ook interessant. Je kunt dan berekenen of de bijdrage van het toegevoegde Mg (als Mg-EDTA) relevant is t.o.v. de hoeveelheid Ca in je watermonster van 50 ml. Je hebt bij de tweede titratie tenslotte 10x zo weinig gebruikt. Als de hoeveelheid aan Mg als Mg-EDTA in je eerste titratie relevant is t.o.v. het gehalte aan Ca in je 50 ml watermonster, dan ligt daar ook een deel van de oorzaak.
Ik heb alleen deze info over het Mg-edta:

Bereiding Mg-EDTA

MMMgCl2 = 203,31 g/mol

MMgCl2 exact afgewogen = 0,1012 g

203,31 g/mol  1M

2,0331 g/l  0,01M

0,1017g/50ml  0,01M

0,1012g/50ml  0,0099508M

Maar is het ook zo doordat er bij de eerste bepaling ook ethanol in de oplossing kwam dat de EDTA daardoor minder werkte dat het daardoor weer langer duurde voordat er een omslagpunt kwam?

Reageer