reactiemechanisme bananenolie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

reactiemechanisme bananenolie

hallo!

Ik moet voor praktische opdracht scheikunde het reactiemechanisme van bananenolie maken. ook wel isopentylacetaat genoemd.

maar wij hebben een zuuranhydride +alcohol-> ester + zuur gebruikt ivm. zuur+alcohol->ester +water omdat die eerste reactie sneller verloopt.

ik kan op internet wel van de tweede reactie het mechanisme vinden maar ik vroeg me af hoe die van de eerste reactie eruit moet zien? blijft dat gewoon het zelfde of werkt de zuuranhydride totaal anders dan het zuur?

alvast bedankt x

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: reactiemechanisme bananenolie

Bij een normaal zuur is hou je na aanzuring van de carbonyl O (de O van de O=C) een carbo-kation (positief geladen C) over. Op die C kan een vrij elektronenpaar van de O van je alcohol aanvallen. Een van de OH van de carbonyl C zal dan afsplitsen samen met de H van de alcohol.

Bij een anhydride (R-C(=O)-O-C(=O)-R') werkt dit hetzelfde, alleen is de leaving group nu het hele -O-C(=O)-R' in plaats van alleen -OH.

Het voordeel van een anhydride is dat je geen sterk zuur nodig hebt, of in ieder geval veel minder, wat je alcohol kapot kan maken (dehydrateren, wat betekent dat het water aan je alcohol onttrekt en je in dit geval etheen overhoudt).

Reageer