ph van moeilijke stoffen

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 42

ph van moeilijke stoffen

hey,

als je de ph moet berekenen voor stoffen zoals CH3CH2COOH, CH3CH2COO-Na+, NaOH en NaCl, allemaal met een concentratie 1,0.10-2, gebruik je dan ook de formule van henderson hasselbalch? Ik snap niet hoe je die dan moet invullen en vooral niet waar je de pka vandaan haalt. Wij hebben een tabel met Ka-waarden, maar deze stoffen staan daar niet bij. En wat vul je voor de concentratie van zuur en base in?? :eusa_sick:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: ph van moeilijke stoffen

kijk eerst eens naar de stoffen zelf of die invloed kunnen hebben op de pH.

En een concentratie van 1,0.10-2 wat? gram/l, mol, nijlpaarden in de nijl?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 42

Re: ph van moeilijke stoffen

Ik snap niet wat je bedoelt :( Het zijn oplossingen van die stoffen, die hebben toch altijd een bepaalde ph? Wel ik snap niet hoe je die hier moet vinden...

Maar de concentratie staat in mol per liter (M).

Van HCl en NaOH kan ik het nog verstaan. Dan moet je toch gewoon -log nemen van het aantal protonen. Maar van de andere stoffen is het mij een raadsel.

Ik heb de ph-waarden als oplossing staan, maar weet niet hoe je eraan komt. (CH3CH2COOH: 3,5; CH3CH2COO-Na+: 8,5; NaOH: 12,0 en NaCl: 7,0)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ph van moeilijke stoffen

Je hebt daar toch de pKa waarden voor nodig. Hoe eng een molecuul er verder trouwens uitziet, het zijn altijd protonen en basen die reageren in water.

De NaOH mag verder geen probleem zijn, noch de NaCl. Voor het propionzuur en het natriumpropionaat dien je de pKa op te zoeken.

Berichten: 42

Re: ph van moeilijke stoffen

maar welke pka's zijn dat dan? Die van de kationen of anionen in die stoffen? Ik heb wel een Ka-waarde van Na+, maar die hangt toch vast met het anion wat toch ook de ph beinvloedt?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ph van moeilijke stoffen

Kan natrium een zuur proton opnemen danwel afstaan? Heeft het dan een noemenswaardige pKa? Welke Ka heb jij daar dan staan? Als die in de grootte is van 10-14 dan is die eerder van hydroxide; OH-.

Berichten: 42

Re: ph van moeilijke stoffen

het is idd zoiets: 1.10-15, maar nu snap ik er helemaal niets meer van. Van welk bestanddeel van die stoffen moet ik de pka hebben om de ph te vinden? En wat doe ik dan met de concentratie van zuur en base? Want ik heb wel de concentratie van de volledige stof in oplossing, maar hoe vind ik die van zuur en base dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ph van moeilijke stoffen

Heb je al eens gehoord van sterke en zwakke zuren? Wat let je overigens eens te zoeken op dit forum op azijnzuur? ;) . Ik kan me overigens nogal lastig voorstellen dat je geen theorieboek tot je beschiiking hebt. Blader daar eens in en kijk eens goed naar de voorbeelden.

Ik zal je die van propionzuur even voordoen.

Deze reactie zal optreden als ik zuiver propionzuur oplos in water:

C2H5COOH + H2O --> C2H5COO- + H3O+

Ik begon met 0,01 mol propionzuur. Na oplossen houd ik 0,01 mol - een onbekende hoeveelheid x over. Ik heb dus x mol aan zure protonen bijgekregen.

In formulevorm is dit:

Ka = [H3O+]*[C2H5COO-]/[C2H5COOH]

Ka = x * x / (0,01-x)

x2 + Ka * x - Ka * 0,01 = 0

Even nog de Ka van propionzuur opzoeken op google, invullen, en de x oplossen. Daarna - log x (= - log [H3O+] = pH) en je bent er. Voor natriumpropionaat geldt hetzelfde, maar je dient dan met de Kb te werken.

Op deze wijze is de Ka namelijk bepaald: van 1 mol/l van een zwak zuur wordt 50% geneutraliseerd. De uitkomst van het beschreven evenwicht is de Ka.

Berichten: 42

Re: ph van moeilijke stoffen

Ik heb wel een boek maar daar staan alleen voorbeelden van sterke en zwakke zuren waarvan de Ka makkelijk terug te vinden is in ons tabellenboek. Omdat de Ka-waarden van die andere stoffen daar niet in staan, vroeg ik mij af hoe je dat moest oplossen. Maar er moet nog een andere manier zijn dan de Ka-waarden in te tikken via google, want we moeten dat kunnen oplossen zonder google uiteraard.

Toch hartelijk bedankt om te helpen. Ik begrijp de methode al wat beter. Dat van de pka waarde blijft bizar.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ph van moeilijke stoffen

Alleen tussen de pKa van mierenzuur en azijnzuur zit een groot gat. Ik heb op google eens liggen zoeken, maar de pKa's vanaf ethaanzuur tot hexaanzuur liepen niet zoveel op. Misschien zit er wel een verband tussen de pKa en het aantal C's?

Berichten: 42

Re: ph van moeilijke stoffen

hmm, nog nooit van gehoord...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ph van moeilijke stoffen

Dan houdt bij deze mijn hulp op aangezien het je schijnbaar niet interesseert.

Berichten: 42

Re: ph van moeilijke stoffen

Nee, dat is het niet, dat is niet wat ik bedoelde. Sorry als dat zo overkwam. Ik wou alleen zeggen dat ik dat echt niet weet en dat ik echt een leek ben op vlak van scheikunde. Ik zie de verbanden niet snel en apprecieer het wel enorm dat ik hierop geholpen word. Echt waar.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ph van moeilijke stoffen

Kijk, dat is een ander verhaal. Snap je die hele rits aan berekeningen verder wel die ik enkele berichten terug ad getypt? Met het verhaal tussen de lengte van de keten (aantal C's) en de pKa, doelde ik op het feit dat vanaf azijnzuur de pKa niet zo drastisch meer verandert. Je zou dus evengoed de pKa van azijnzuur kunnen nemen.

(In binas als je dat kent, staat ie overigens wel degelijk, die pKa van propionzuur. 4,86)

Je krijgt dan:

x2 + 10-4.75 * x - 10-4.75 * 0,01 = 0

x hieruit werken geeft me x = 0,0004. pH is dus - log (0,0004) = 3,4. Verschilt dus niet echt veel met je antwoord hè ;)

En die van het natriumpropionaat:

x2 + 10-9.25 * x - 10-9.25 * 0,01 = 0

x wordt hier 3 * 10-6. Mijn pOH (we rekenen nu met basen) wordt dan weer - log (3 * 10-6) = 5,5

pH = 14 - pOH = 14 - 5,5 = 8,5. Klopt ook wel aardig :)

Berichten: 42

Re: ph van moeilijke stoffen

WAWWWWW!!! Dat kan eigenlijk wel dat het op die manier moet! Oh dat is fantastisch!! Dankuwel, ge zijt een engel!!

Nee, binas ken ik niet. Maar ik begreep wel je berekeningen. Al vroeg ik mij wel nog iets af: je gebruikt toch de methode om de ph van een sterk zuur en sterke base te bepalen hier? Terwijl het toch om zwakke zuren/basen gaat? Ik dacht dat je dan de formule van henderson-hasselbalch moest gebruiken. Of is dat alleen in het geval van buffers en is dit hier dan geen buffer? Hmm, maar nee, ik dacht dat wij vroeger nog formules hadden gezien apart voor zwakke zuren en basen? Help?

Aja, nog iets: voor natriumpropionaat: waarom moet je niet dezelfde pka gebruiken als van die andere, want het is toch ook een afleiding van azijnzuur? 8-[

Ik stel waarschijnlijk weer domme vragen, maar voor mij zijn het zaken die ik niet weet :oops:

Wat je met de eerste stof gedaan hebt, begrijp ik wel goed! Het ziet er wel juist uit. Alleen dan dat ik me dat wel afvraag van die formule voor sterke zuren.

In elk geval al heel erg bedankt hoor!! 'k Wou dat ik daar ook zo goed over kon redeneren.

Reageer