[scheikunde] verschil in waarneming tussen 1 mol/l en 0,1 mol/l

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] verschil in waarneming tussen 1 mol/l en 0,1 mol/l

Hallo!

Ik heb een klein vraagje...

Op school hebben we allerlei proefjes gedaan met zuren en magnesiumlint. We moesten een stukje magnesiumlint in een proefbuisje doen en daarbij dan een zuur doen. Dan moesten we kijken wat er gebeurde...

Een van de zuren was waterstofchloride. Maar we hebben 2 soorten gebruikt: 1 met 1 mol/l en 1 met 0,1 mol/l. De reactie bij de waterstofchloride met 0,1 mol/l was zwakker dan die met 1 mol/l.

Nu is de vraag: Hoe kun je het verschil in waarneming verklaren voor de reactie met 0,1 mol/l waterstofchloride en 1 mol/l waterstofchloride?

Ik heb al eens opgezocht wat mol is, maar ik kom er niet echt uit...

Zouden jullie me kunnen helpen? Alvast bedankt!!!!

j.dancegirl

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] verschil in waarneming tussen 1 mol/l en 0,1 mol/l

Een mol is een aanduiding voor een bepaald aantal deeltjes. Een atoom zoals zuurstof heeft een gewicht van 15,999 u. Heb ik een mol aan atomen zuurstof, dan weegt dat 15,999 g. Dit zelfde geldt voor elk atoom en elk molecuul. Zoek maar eens het getal van Avogado op.

De eenheid mol/l betekent, dat als ik een liter van die vloeistof zou hebben, dat ik dan het aangegeven aantal mol van de aangegeven stof zou hebben. Het geeft dus de concentratie aan. Heb ik maar 100 ml, dan heb ik ook maar een tiende van het aantal mol aangegeven.

Zou ik die hoeveelheid vloeistof weer aanvullen tot 1 liter, dan is de concentratie afgenomen tot een tiende van het aangegeven aantal mol

Het is nu ook duidelijk waarom 10x zo weinig deeltjes (0,1 mol/l vs 1 mol/l) voor een veel lagere reactiesnelheid zal zorgen.

Berichten: 111

Re: [scheikunde] verschil in waarneming tussen 1 mol/l en 0,1 mol/l

Als er een reactie optreed dan moeten de deeltjes tegen elkaar aan botsen. En dan ook nog met genoeg energie (onthoud maar voor de volgende proef) anders treed er geen reactie op. Als de concentratie van de deeltjes groter is dan is de kans dat deze met elkaar botsen en zodoende kunnen reageren groter. Vandaar dat jou reactie sneller verloopt bij een hogere conc.

Jasper

Berichten: 374

Re: [scheikunde] verschil in waarneming tussen 1 mol/l en 0,1 mol/l

Er is inderdaad meer HCl opgelost, maar in de vloeistof is geen HCl meer te bekennen.

Het is dus geen conc(entratie) maar molariteit ;)

Oohja dancegirl de oplossing van HCl schrijven we als: H3O+(aq) + Cl-(aq)

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] verschil in waarneming tussen 1 mol/l en 0,1 mol/l

Nikos schreef: Er is inderdaad meer HCl opgelost, maar in de vloeistof is geen HCl meer te bekennen.

Het is dus geen conc(entratie) maar molariteit ;)

Oohja dancegirl de oplossing van HCl schrijven we als: H3O+(aq) + Cl-(aq)
Dit heb je blijkbaar fout begrepen Nikos.

Molariteit is hetzelfde als concentratie. Mol/L (ja met hoofdletter L vantegenwoordig ;) ) is een eenheid van concentratie. De hoofdletter M van molariteit is ondertussen verouderd en wordt niet meer gebruikt.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] verschil in waarneming tussen 1 mol/l en 0,1 mol/l

Allemaal heel erg bedankt!!!

Reageer