Methaan splitsen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Methaan splitsen

Hallo,

Ik had een vraag.

Ik wou van methaan (uit biogas) de H+ splitsen om zo een brandstofcel te kunnen laten lopen alleen ik weet niet of het zou kunnen en hoe dan precies, ik weet dat je het kan verwarmen met water tot 950 graden en dan zou uiteen vallen maar kan je het verwarmde gas dan door de brandstofcel lijden of?

ik hoop dat iemand me kan helpen

mvg Eelco

Berichten: 254

Re: Methaan splitsen

Dag Eelco,

Dat verwarmen met water tot 950 graden is vrij lastig hoor! Water heeft de neiging te koken bij 100 graden dus dat moet onder een grote druk staan lijkt me. :)

Waarom zou je de methaan willen splitsen? (bedoel je splitsen naar H2 (g)?) Je zou van de methaan ook een verbrandingsmotor kunnen maken (methaan is een goed brandbaar gas)

Voor een echte brandstofcel heb je wel H2 nodig (en geen H+) om zo een electronenstroom op gang te kunnen brengen richting het zuurstof, maar hoe je dat vrij kunt maken uit methaan zou ik zo 1 2 3 ook niet weten.

Berichten: 374

Re: Methaan splitsen

Ik ben zelf met een profielwerkstuk bezig met de brandstofcel.

En om methaan te gebruiken is wel heel lastig...

En je kan CH4 niet splitsen in 4H+ en C4- :P

Je kan de methaan reformeren zoek maar es op.

bijvoorbeeld met stoom.

En anders heb ik nog wel wat mooie boekjes uit de Universiteit Bibliotheek hier liggen.

Staat ook wat in, voor als je vragen hebt.

http://www.nature.com/nature/journal/v400/...l/400649a0.html

Berichten: 141

Re: Methaan splitsen

Je kan de methaan reformeren zoek maar es op.

bijvoorbeeld met stoom.
Dat is waar maar de omstandigheden die nodig zijn voor deze reforming zijn behoorlijk lastig. Het wordt veel toegepast in de industrie maar niet in labo's.

Methaan is een brandbaar gas dat je kan gebruiken, maar als je kost wat kost die H atomen van dat koolstofatoom wil zou je een fabriek moeten bouwen :D . Dan krijg je geen H+ maar H2 wat ook een brandbaar gas is, en gebruikt kan worden. Het is dus allemaal vrij omslachtig.

Als je bedoelt dat je een brandstofcel op waterstof wil, dan zijn er genoeg (meer eenvoudige) alternatieven voor de productie van waterstof dan de reforming.

Berichten: 6

Re: Methaan splitsen

sorry ik bedoelde idd H2 maar idd als je zou willen splitsen moest onder hoge druk, maar waarom ik dacht aan deze oplossing was omdat ik dacht dat een brandstofcel een veel hogere efficientie had dan als je het methaan gewoon zo verbranden, maar je zou ook heel veel gas nodig hebben om het te kunnen verwarmen tot 950Co dus ik weet ook niet of het rendabel zou zijn, we moeten ca 50m3/uur methaan verwerken, maar we zouden het ook gewoon bij het aardgasnetwerk kunnen 'inspuiten' (misschien na dat we er een deel van de CO2 uit hebben gefilterd),

ps als ik naar het reformeren zoek kan ik niet zo veel vinden op internet .

iig bedankt voor de reacties:)

Reageer