[scheikunde] kristalwater in soda bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] kristalwater in soda bepalen

Hallo allemaal,

Morgen moet ik mijn opdracht inleveren voor sk. Alleen kom niet uit de laatste vraag dus zou iemand mij kunnen helpen, alvast bedankt.

Hier volgt de vraag:

Voorschrift

Weeg ca 1 gram blauw kopersulfaat nauwkeurig af en breng dit over in een erlenmeyer en los op in een kleine hoeveelheid water. Los 2 gram kalimjodide in ca 40 ml water en voeg deze oplossing bij het kopersulfaat. Titreer de onstane suspensie met de thio waarvan je zojuist de molariteit hebt bepaald. Denk aan het moment van het toevoegen van de indicator

De molariteit van de thio is 0,1 M

Vraag 1 was : Bereken het aantal mol kristalwater in blauw kopersulfaat

En the problem is dan vraag 2 : Leg uit of deze methode ook geschikt is voor het bepalen van het aantal mol kristalwater in soda ( natriumcarbonaat-decahydraat )

Ik dacht zelf dat het wel kon aangezien ze in volgens tabel 45 in de binas gewoon goed oplosbaar zijn in water.

Gr

Re: [scheikunde] kristalwater in soda bepalen

Zoek eens in het forum op " +soda +kristalwater "

Berichten: 9

Re: [scheikunde] kristalwater in soda bepalen

ja dat heb ik al gedaan, maar kom voornamelijk soda in een zure oplossing tegen en die snap ik wel, want dat heeft te maken met heel dat CO2 gebeuren, maar die moet ik niet hebben.

bedankt voor je reactie.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] kristalwater in soda bepalen

Mja met alleen oplossen ben je er niet. Kun jij een reactie bedenken waarin carbonaat een oxidator is?

Berichten: 9

Re: [scheikunde] kristalwater in soda bepalen

ohh ja ik snap het denk ik al.

Een redoxreactie is hier niet mogelijk, omdat carbonaat geen elektronen meer kan opnemen maar alleen afstaan. Dus het is alleen een reductor en geen oxidator.

Dus daarom kan die methode niet bij het bepalen van het aantal mol kristalwater in soda.

Bedankt voor je nuttige reactie.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] kristalwater in soda bepalen

kan iemand me nog verder helpen met een reactie vergelijking ofso, waarmee ik kan laten zien dat dit niet werkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] kristalwater in soda bepalen

Nou je zou er gewoon van kunnen maken:

CO32- + e- --> ?

En dan uitleggen waarom het niet kan.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] kristalwater in soda bepalen

Ok dankje, bedankt voor je hulp

Reageer