oppervlakte-energie substraat

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 552

oppervlakte-energie substraat

beste collega's,

in de zoektocht naar een goede bevochtiging van mijn substraat zou ik de oppervlakte-energie ervan willen verhogen. Het substraat is opgebouwd uit een metallische drager (Ni/W) met daarop een laag La2Zr2O7 (keramisch materiaal, enkele 100den nm). Het is belangrijk dat de kristallijne structuur van het LZO niet wordt aangetast. Heeft iemand ervaring in deze problematiek en kan die persoon mij een hint geven?

Alvast bedankt

Berichten: 1.379

Re: oppervlakte-energie substraat

Ik begrijp niet welke oppervlakte- of grensvlakenergie U wilt verhogen.

Voor een goede bevochtiging van LZO heeft U juist een lage energie voor het LZO/water grensvlak nodig om het te kunnen bevochtigen.

Hoogenergetische grensvlakken, bijv. water/PTFE , worden juist heel moeizaam gevormd. Men zegt vaak dat het PTFE oppervlak waterafstotend is. De natuur wil dan liever andere oppervlakken en grensvlakken gaan vormen.

U wilt echter het omgekeerde. Dat kan met een zeepoplossing. Meestal is een zeepoplossing niet chemisch agressief voor het substraat. Als U heel voorzichtig met Uw substraat wilt omgaan lijkt mij water met wat octanol het veiligste. Maar ook -OH groepen aan de buitenzijde van Uw LZO bevorderen al de bevochtiging.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 552

Re: oppervlakte-energie substraat

Ja, ik begrijp de verwarring. Ik bedoel de oppervlakte-energie tov de lucht. De grensvlakenergie met de oplossing moet inderdaad laag zijn. Het is zo dat ik op zoek ben naar een bepaalde voorbehandeling van mijn substraat. Ik heb al vele pogingen onderworpen om de oppervlaktespanning van mijn oplossing te verlagen, maar tevergeefs. De bevochtiging blijft zeer slecht. De oplossing is trouwens gebaseerd op water.

De behandeling die ik tot nu toe uitoefende op mijn substraat is 10 min ultrasoonbad in isopropanol.

Berichten: 1.379

Re: oppervlakte-energie substraat

Uw ultrasone behandeling in isopropanol vormt wel een mechanische belasting voor Uw oppervlak. Vergelijkbaar met cavitatie. De oorzaak zit in de implosie van gasbellen. Die implosies geven schokgolven in de vloeistof die ook het oppervlak bereiken. Oppervlakken kunnen er zo eventueel door beschadigd worden.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 552

Re: oppervlakte-energie substraat

Er wordt dan geredeneerd in de onderzoeksgroep dat er een microscopische ruwheid zou moeten geïntroduceerd worden aan het oppervlak, welke op zijn beurt een betere bevochtiging zou moeten geven. Nu ja, resultaten zijn er nog niet.

Ik zit momenteel in mijn examenperiode maar ik zal jouw tips zeker eens uitproberen. Wat zou ik dan juist moeten uitproberen volgens u met die zeepoplossing? Al bedankt voor je reactie.

Berichten: 1.379

Re: oppervlakte-energie substraat

Goede bevochtiging van Uw keramische laag betekent een goed kontakt met de waterfase zonder dat er vastzittende luchtbellen zijn. Door een oktanoloplossing op Uw laag aan te brengen kan Uw oppervlak hydrofiel worden en verdwijnen de luchtbellen. Eventueel kunt U daarbij helpen via ultrasone agitatie met lage energie. Dat kan het loslaten van gasbellen bespoedigen. In isopropanol zou dat ook moeten gebeuren. Maar ik ga er van uit dat Uw doel toch is de bevochtiging door water.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer