[scheikunde] Vitamine C titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[scheikunde] Vitamine C titratie

Voor mijn PO Scheikunde moet ik het aantal mol vitamine c bepalen in een oplossing. Ik heb eerst door KIO3-oplossing KI-oplossing en een H2SO4 oplossing bij elkaar te gooien I2 gekregen. Dit laat ik dan een tijd staan (meer dan 2 uur). Dan krijg ik I2. Als ik dan de vitamine c die ik heb in oplossing daar bij gooi, reageert een deel van die I2 weg. Daarna om te kijken hoeveel I2 er over is gebleven, ga ik titreren met een oplossing van natriumthiosulfaat (thio).

Afbeelding

We hebben nu al een aantal keer lopen titreren, maar we hebben elke keer een factor 2 thio nodig, van wat we hadden uitgerekend.

Hoeveelheden van stoffen:

25 ml H2SO4 3M

25 ml KI oplossing 2M

8,5 ml KIO3 oplossing 0,01M

Thio is 0,01 M.

De titratie zou 2,15 mol thio nodig hebben, uitgaande van een oplossing die 2.83x10-4 mol per 100 gram heeft. We pakken dan ook 100 gram van die oplossing vitamine c.

Wat doen we fout?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Vitamine C titratie

Houd je wel rekening met de reactieverhouding? Omdat je er altijd een factor 2 naast zit, vind ik dat een beetje te toevallig :P .

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Vitamine C titratie

Houd je wel rekening met de reactieverhouding? Omdat je er altijd een factor 2 naast zit, vind ik dat een beetje te toevallig :P .
Daarom dus. Ik vind het dus te toevallig dat het een factor 2 is.

Afbeelding

Als er dus meer thio nodig is, betekend dat, dat er minder vitamine c is, of dat vitamine c en I2 toch 1:1 reageren.

Heb online nog 2 dingen gevonden. Even snel dat is:

http://chemistry.about.com/od/demonstratio...titration_4.htm

http://www.outreach.canterbury.ac.nz/chemi..._C_iodate.shtml

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Vitamine C titratie

Dat zie je toch, dat vit C en jood 1:1 reageren? Ik zie nergens een 2-tje voor het jood staan. Dat er toevallig 2 jodide uit ontstaat, maakt niets uit.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Vitamine C titratie

Dat zie je toch, dat vit C en jood 1:1 reageren? Ik zie nergens een 2-tje voor het jood staan. Dat er toevallig 2 jodide uit ontstaat, maakt niets uit.
Ja ik bedoelde iets anders amar weet niet wat. Kloppen alle reactieverhoudingen in onze methode?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Vitamine C titratie

Even narekenen.

Je begint met 2.83x10-4 mol vit C. Daar is dus ook 2.83x10-4 mol I2 voor nodig.

Je begint met 8,5 ml * 0,01M * 3 = 2,55x10-4 mol I2

Je vit. C oplossing zou dus meer I2 verbruiken dan jij erin stopt.
De titratie zou 2,15 mol thio nodig hebben, uitgaande van een oplossing die 2.83x10-4 mol per 100 gram heeft. We pakken dan ook 100 gram van die oplossing vitamine c.
Dat stukje vind ik een beetje onduidelijk eerlijk gezegd.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Vitamine C titratie

FsWd schreef: Even narekenen.

Je begint met 2.83x10-4 mol vit C. Daar is dus ook 2.83x10-4 mol I2 voor nodig.

Je begint met 8,5 ml * 0,01M * 3 = 2,55x10-4 mol I2

Je vit. C oplossing zou dus meer I2 verbruiken dan jij erin stopt.
De titratie zou 2,15 mol thio nodig hebben, uitgaande van een oplossing die 2.83x10-4 mol per 100 gram heeft. We pakken dan ook 100 gram van die oplossing vitamine c.
Dat stukje vind ik een beetje onduidelijk eerlijk gezegd.
Ik bedoel dat we 100 gram van de vitamine c oplossing pakken, waar zoveel mol in zit.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Vitamine C titratie

Mol per wat? 100 g? Dus ik mag aannemen dat de concentratie 2.83x10-3 mol/l is ongeveer?

Maar in dit geval spoort er dus iets niet helemaal zoals je ziet.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Vitamine C titratie

FsWd schreef: Mol per wat? 100 g? Dus ik mag aannemen dat de concentratie 2.83x10-3 mol/l is ongeveer?

Maar in dit geval spoort er dus iets niet helemaal zoals je ziet.
Ja dat is het probleem. Je kan ongeveer uitgaan van die dichtheid idd.

Reageer