[scheikunde] papierchromatografie van Maggi

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] papierchromatografie van Maggi

Hey allemaal,

Ik moet voor scheikunde een proef uitvoeren. De proef gaat over papierchromatografie van aminozuren. Het doel van de proef is om te kijken welke aminozuren zich in Maggi (soeparoma) bevinden. We hebben 1 strookje met daarop Maggi en 1 strookje met daarop Methionine in de loopvloeistof gezet. Na de proef hebben we de RF-waarde van de vlekken berekent, maar het trekken van onze conclusies vinden we wat moeilijk. We hebben namelijk geen flauw idee welke aminozuren Maggi hoort te hebben. Hoe kan ik dit bepalen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] papierchromatografie van Maggi

Je zal er niet voor niets methionine naast hebben gezet. Stond een van de maggi-puntjes daar niet mee op gelijke hoogte qua RF-waarde?

Berichten: 2

Re: [scheikunde] papierchromatografie van Maggi

Ik denk dat ik het ondertussen wel snap :P Het strookje met de methionine is natuurlijk ter controle. Als de vlekken op de strookjes dezelfde RF-waarde hebben (en dus ook dezelfde hoogte, want de loopvloeistof was bij beide strookjes evenhoog) zal Maggi dus methionine bevatten.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] papierchromatografie van Maggi

Precies. Als andere klasgenoten misschien andere aminozuren gespiket hebben, kun je hun RF waarden eens vragen en kijken welke aminozuren er nog meer in zitten.

Reageer