[scheikunde] structuur N2 en S2

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

[scheikunde] structuur N2 en S2

om een of andere reden kom ik er maar niet uit..

N2

Na hybridisatie 2 sp orbitalen, 1 volzet p en 1 halfvolzet p

1 sp met een andere sp tot sigma. halfvolzette p met een andere wordt de 1ste pi

De volzette blijft gewoon

Dan zou 1 sp orbitaal met het sp orbitaal van de andere stikstof een pi binding moeten vormen en ik weet nie of dat wel kan.

De voorbeelden in mijn cursus zijn organisch waarbij die 2de sp een waterstof gaat binden

voor S2 een beetje zelfde verhaal

Berichten: 677

Re: [scheikunde] structuur N2 en S2

Je verhaal voor N2 durf ik te betwijfelen.

N in N2 is inderdaad sp gehybridiseerd. Eén sp orbitaal wordt gebruikt voor de sigma binding met het andere N atoom. Het vrij elektronpaar zit in het tweede sp orbitaal. De overblijvende 2px en 2py met telkens één elektron vormen beide pi bindingen. Op die manier zijn beide vrije elektronparen maximaal van elkaar verwijderd.

Het molecule "S2" bestaat niet. De elementaire vorm van zwavel is S8, wat een ringvormig molecule is. De bindingshoek is ongeveer 109 graden. De ring is dus niet vlak.

Berichten: 16

Re: [scheikunde] structuur N2 en S2

Een oefening in mijn cursus is nochtans

leg met hybridisatie de stuctuur van dizwavel uit..

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] structuur N2 en S2

Wordt niet disulfide bedoeld?

Naast sulfide (S2-) komt ook disulfide S22- voor.

Ik ken elementair zwavel ook alleen als S8.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: [scheikunde] structuur N2 en S2

S2 bestaat wel degelijk! Je koopt het alleen niet in een potje.

S2 is de zwavelallotroop die bij hoge temperaturen (ik meen rond de 700 graden) in hoofdzaak voorkomt (gasvorm). De grondtoestand is een open shell triplet state, u raadt het al, vergelijkbaar met O2 (biradicaal).

NineEleven, ik weet niet hoe ver jouw hybridisatietheorie gaat, maar bij S2 is iets bijzonders aan de hand waardoor de elektronenstructuur niet eenvoudig in termen van sp/sp2/sp3 hybridisatie is te verklaren. Ik vind het dus niet zo heel handig dat deze vraag in je cursus staat. Als ik er even in meega zou ik zeggen: aangezien S 6 valentie-elektronen heeft ligt een S=S binding het meest voor de hand, met elke zwavel twee lone pairs. Dit suggereert sp2 hybridisatie.

Reageer