Surfactant (Oppervlakte actieve stof)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Surfactant (Oppervlakte actieve stof)

Hallo,

Ik ben momenteel bezig met mijn profielwerkstuk over zeep. Ik was daarvoor het begrip "oppervlakte actieve stof" aan het uitspitten. Zo snap ik de verschillende soorten wel, maar achter hun toepassing kan ik niet komen.

Ik heb nu het volgende staan :

•Ionogene (ionic) - de kop is geladen

o Anionogene (anionic) - de kop is negatief geladen

o Katiogene (cationic) - de kop is positief geladen

o Amfotere (zwitterionic) - de kop is negatief en positief geladen

•Niet-ionogene (non-ionic) - de kop is niet geladen

Mijn vraag is zijn er per soort verschillende toepassingen of kan elk soort bijvoorbeeld gebruikt worden voor gewone zeep ?

Op wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Surfactant) kwam ik wel verschillende stoffen tegen, maar verder kon ik daar niet wijs uit worden wat de toepassing precies inhoudt. Er staat wel dat anionogene oppervlakte actieve stoffen bedoelt zijn voor "gewone" zeep (!?)

Ik hoop dat jullie mijn vraag kunnen beantwoorden.

Alvast bedankt

Berichten: 3

Re: Surfactant (Oppervlakte actieve stof)

Hallo,

Zepen zijn natriumzouten van organische vetzuren, gesynthetiseerd door verestering van een glyceride met NaOH. Deze zepen hebben oppervlakte eigenschappen, maar ze hebben het nadeel dat het Na+ in water makkelijk kan vervangen worden door Ca2+ en Mg2+ waardoor ze neerslaan. Daarom kunnen ze dan ook moeilijk gebruikt worden in hard water. Ze worden daarom ook hoofdzakelijk aangewend als 'huidreinigers', vooral om de handen te wassen.

Bij de productie van synthetische detergenten wordt dan ook gebruik gemaakt van synthetische surfactants. Deze hebben als voordeel dat ze goede emulsifieerders zijn, meestal niet corrosief en niet irriterend, dat ze goed oplosbaar zijn in koud water en dat ze niet geïnhibeerd worden door hard water. Als grootste nadeel dient vermeld te worden dat ze vaak aanleiding geven tot schuimvorming, wat industrieel gezien niet gewenst is. Ze vragen dus vaak toevoeging van antischuimmiddelen.

De eerste groep zijn de anionische surfactants met als belangrijkste voorbeeld voor de detergenten alkylsulfaten (zoals bvb. natriumlaurylsulfaat SDS) en alkylbenzeensulfonaten. Nadeel hiervan is de schuimvorming en dat ze incompatibel zijn met de kationische surfactants.

De kationische surfactants zijn vooral quaternaire ammoniumzouten en hebben doorgaans zwakke oppervlakte-actieve eigenschappen. De meeste zijn daarentegen wel effectieve bactericidale middelen.

De niet ionische surfactants zijn met alle soorten compatibel en hebben verschillende schuimvormingseigenschappen. Ze zijn zeer goed wateroplosbaar en zijn tevens sterke emulsifieerders (alleen problemen bij hogere temperaturen 'wolkvorming'). Veel gebruikte zijn laurylalcoholethoxylaat en nonylfenolethoxylaat. Het zijn dan ook condensatieproducten van ethyleenoxide en lange keten alcholen.

De amfotere surfactants kunnen zowel anionisch als kationisch voorkomen afhankelijk van de pH. Ze zijn gebaseerd op aminozuren en een voorbeeld is dodecyldiaminoethylglycine en hebben een algemene vorm R-NH-CH2COOH. Ze zijn sterke emulsifieerders en tevens mild. Ze worden daarom ook aangewend bij detergenten om de handen te wassen. Ze hebben ook vaak bactericidale eigenschappen, maar ze blijken vrij duur en daarom ook niet zo vaak toegepast.

Ik hoop dat dit alles wat verduidelijkt!

Met vriendelijke groet,

Sam

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Surfactant (Oppervlakte actieve stof)

Niet per se natriumzouten van gehydrolyseerde triglyceriden hoor. Handzeep is bijna altijd een gesulfoneerde vorm hiervan.

Berichten: 3

Re: Surfactant (Oppervlakte actieve stof)

Allereerst enorm bedankt voor het snelle antwoorden. Ik reageer laat, omdat ik dacht dat ik mail zou krijgen wanneer er gereageerd zou worden in dit topic daarvoor mijn excuses.

Hier kan ik echt verder mee, mijn dank is groot !

Berichten: 3

Re: Surfactant (Oppervlakte actieve stof)

Nog even terugkomend op de schuimvormingseigenschappen van een surfactant. Hoe gaat het vormen van schuim precies in zijn werk ? Ik heb er over nagedacht en het heeft volgens mij te maken doordat de oppervlakte spanning wordt verlaagd door het surfactant. Waarom er dan bellen worden gevormd is mij echter nog een raadsel.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen,

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Surfactant (Oppervlakte actieve stof)

Een gas wordt in een vloeistof geslagen met bijvoorbeeld een mixer en binnen enkele nanoseconden worden de luchtbelletjes gecoat met de surfactant. Hierdoor wordt voorkomen dat de bellen gaan samenvloeien en uit de vloeistof stijgen.

Een schuim kan niet spontaan ontstaan bij het toevoegen van een paar stofjes, er is mechanische of kinetische energie voor nodig.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer