bepaling van ammonia

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

bepaling van ammonia

Voor de bepaling van ammonia heb je als reagentia Seignettezout en Nessler reagens nodig, ondertussen heb ik al gevonden wat seignettezout is maar het Nessler reagens blijft een raadsel kan iemand me hier misschien mee helpen

dank u

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: bepaling van ammonia

http://www.emis.vito.be/EMIS/Media/referen...2002_2_I_B5.pdf

2e hit op google. Het bevat kwik dus wees er voorzichtig mee.

Berichten: 129

Re: bepaling van ammonia

Je kan Nessler reagens gewoon kopen bij b.v. VWR.

Het wordt gebruikt om ammoniumionen op te sporen (kwalitatief en ook via fotometrische analyse).

Berichten: 840

Re: bepaling van ammonia

Even een vraagje over het Nessler's reagens, is het cruciaal dat de concentratie rond de 0,1M ligt? Ik heb namelijk een paar mL Nessler's reagens nodig, om te kijken of er ammonium wordt gevormd bij reactie van zink met verdunde HNO3 bij verschillende temperaturen, en ik heb geen goede balans, om nauwkeurig mijn HgO af te wegen. Welke grenzen zijn acceptabel?

Is dit tegenwoordig nog steeds de enige accurate test voor ammonium/ammonia? Je zou denken dat ze tegenwoordig zo veel mogelijk alternatieven willen voor kwik (en terecht).

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: bepaling van ammonia

Als je het voorschrift voor het maken van het Nessler´s reagens leest, dan komt het niet erg nauw (zie de url van FsWd).

Wat nog steeds veel in labs wordt toegepast voor de bepaling van ammoniumstikstof is destillatie vanuit een basisch gemaakte oplossing en titratie van het destillaat met zuur. Maar of dat voor jou makkelijk uitvoerbaar is?

Reageer