[scheikunde] ik snap deze vraag niet

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] ik snap deze vraag niet

Beste mensen,

Ik weet dat het een domme vraag is, maar mijn probleem is dat ik de vraag niet begrijp.

Deze zin snap ik niet " worden geleid over CaCl2 (neemt H2O op) en vervolgens door een KOH-oplossing (neemt CO2 op) "

Zou iemand mij deze zin voor mij anders willen formuleren ?

"De gassen die na verbranding van 1000ml van een gasvormig koolwaterstof bij een bepaalde druk en temperatuur vrijkomen, worden geleid over CaCl2 (neemt H2O op) en vervolgens door een KOH-oplossing (neemt CO2 op). Door wegen blijkt dat CaCl2 3,825g opneemt en dat de KOH-oplossing 7,480g opneemt. Bepaal de brutoformule van de koolwaterstof-verbinding, als het volume van 1,360g O2 bij de bovenvermelde temperatuur en druk eveneens 1l is."

mvg,

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] ik snap deze vraag niet

Wat men bedoelt is dat de H2O in de verbrandingsgassen wordt geabsorbeerd door het calciumchloride. Zo wordt de CO2 in de verbrandingsgassen geabsorbeerd in de KOH-oplossing.

Ik kan het niet zo gauw duidelijker zeggen dan zoals het er nu staat.

Uit de gegevens lees je dat er in de verbrandingsgassen 3,825 g H2O zit en 7,480 g CO2.

Misschien valt het kwartje nu? ;)

Berichten: 129

Re: [scheikunde] ik snap deze vraag niet

worden geleid over CaCl2: het gas stroomt door een buis (googel droogbuis als een afbeelding) , met plaatselijk een 'dikke buik' waar CaCl2 in zit. Het gas stroomt daarlangs en het aanwezige water wordt door het zout tegengehouden.

Je krijgt dan CaCl2.xH2O

dan door KOH-oplossing (neemt CO2 op):

het gas (met CO2) dat je in de oplossing laat borrelen reageert met de KOH (vorming van kaliumcarbonaat), dit is het principe van een wasfles.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] ik snap deze vraag niet

ok, dank u voor de reacties

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] ik snap deze vraag niet

Zet je het antwoord + de stappen ook neer als je eruit bent? Misschien heeft iemand anders er nog wat aan. Uit de laatste regel van de opgave kun je de druk/temperatuurverhouding nog halen als je die nodig zou hebben.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] ik snap deze vraag niet

ik heb het nog niet berekend

maar het probleem was dat ik de vraag niet begrijp

dit is wat ik nodig heb:

CxHy ---> CO2 + H2O

------------7.4g-----3.8g

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] ik snap deze vraag niet

Daar komt het idd op neer. Hoeveel mol waterstof en koolstof heb je nu?

Reageer