[scheikunde] buret of pipet?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 20

[scheikunde] buret of pipet?

als je 10mL nauwkeurig wilt afmeten, gebruik je dan eerder een buret of pipet?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] buret of pipet?

Een pipet natuurlijk. Die is daar voor bedoeld.

Een buret is ervoor bedoeld om vloeistof ergens in te leiden tot een bepaald punt. Je kunt dan achteraf het 'exacte' volume toegevoegde vloeistof aflezen.

Berichten: 77

Re: [scheikunde] buret of pipet?

waarom kan het niet beiden, het gaat er toch om dat de volume er in komt. Een buret is toch ook nauwkeurig???

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] buret of pipet?

Ja uiteraard. Je kan ook een maatkolf van 10,0 mL gebruiken (behalve dan dat er altijd een heel klein beetje achterblijft in de maatkolf).

Echter, in de laboratoriumwereld gebruik je voor zoiets een pipet. Dat is het simpelste instrument. Aan een buret zit een kraantje, en is niet zo makkelijk mee te nemen als een glazen pipet. Verder *gok ik* is een buret ook duurder dan een pipet.

Kortom, er zijn meer contra's dan pro's bij het gebruik van een buret. In analysevooschriften staat ook altijd: Pipetteer x mL en verun tot y. Buretteren is geen werkwoord ;)
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 197

Re: [scheikunde] buret of pipet?

Hierbij gebruik je idd eerder een pipet ;) Mocht je titraties gaan doen of al doen, dan gebruik je een buret omdat je dan een titratiestof hebt in de buret 8-)

Groetjes Marco

Berichten: 111

Re: [scheikunde] buret of pipet?

Een pipet is om een preciese hoeveelheid vloeistof af te meten. Een buret is bedoeld om precies te meten hoeveel vloeistof je hebt toegevoegd. Het verschil is dus je uitgangspunt.

De pipet geeft maar 1 maal een afleesfout. Namelijk bij het op het streepje zetten van de vloeistof.

Een buret geeft twee maal deze afleesfout namelijk bij de beginstand en bij de eindstand.

De standaardfout van een buret is dus groter. Ook si het wel heel erg lastig om uit een buret precies 10.00ml te laten lopen. Dat is wel erg oppassen.

Groeten

Jasper

Berichten: 281

Re: [scheikunde] buret of pipet?

Voor grotere hoeveelheden dan 10 ml is een buret wel weer handig, maar daar hebben ze tegenwoordig weer motorburetten voor die ook weer een stukje preciezer zijn.

Berichten: 365

Re: [scheikunde] buret of pipet?

een automatisch buret waarbij je de volumes kan invoeren (en dus exacte hoeveelheden krijgt met een druk op de knop) is net zo nauwkeurig en reproduceerbaar als een volumepipet.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] buret of pipet?

een automatisch buret waarbij je de volumes kan invoeren (en dus exacte hoeveelheden krijgt met een druk op de knop) is net zo nauwkeurig en reproduceerbaar als een volumepipet.
Is dat wel waar? Volgens mij worden de fouten van die automatische buretten groter naarmate de volumes kleiner worden. Of dat dus een goede keuze is qua pipetteerfout ligt dus aan het gewenste volume. Bijkomend risico is dat bij automatische buretten het een enkele keer kan voorkomen dat er een luchtbel in het systeem zit waardoor je niet zeker bent van het gepipetteerde volume.

Moraal van dit verhaal: wil je dit doen, neem de pipet. Je bent zekerder dat de fout klein is, en het is praktischer.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Re: [scheikunde] buret of pipet?

Voor 10 ml moet je de maatpipet of de maatcylinder gebruiken. De gevraagde nauwkeurigheid van 0,5 ml kunnen deze gemakkelijk leveren.

De volpipet, de buret etc. zijn pure overkill.

Berichten: 197

Re: [scheikunde] buret of pipet?

Ofwel gewoon voor de pipet gaan, omdat deze een grotere nauwkeurig heeft tov een buret!!

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] buret of pipet?

Een gegradueerde pipet heeft net dezelfde nauwkeurigheid dan een buret.

Mij is verteld dat de buret als "nauwkeurig" mag gezien worden. (voor verdunningen van de titeroplossing tijdens de titraties)

Maar als je een buikpipet kan gebruiken zou ik die nemen.

Zeker doen voor 10 ml. ;)

Berichten: 197

Re: [scheikunde] buret of pipet?

Maar bij een pipet zijn maar één of meer druppels onnauwkeurig en bij een buret zijn er al snel veel meer druppels onnauwkeurig. Je moet beide wel op ooghoogte aflezen, maar de buret is en blijft minder goed dan een pipet. Als ik het fout zeg, graag corrigeren :D

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] buret of pipet?

Bij een pipet is geen enkele druppel onnauwkeurig.

Want die laatste druppel telt niet bij het volume dat je nodig hebt.

Daarom dat je die laatste druppel er niet mag afschudden. :)

Berichten: 197

Re: [scheikunde] buret of pipet?

Je hebt alweer gelijk ja, het is vandaag niet mijn chemie-dag :P Ik heb vandaag al een x aantal keer wat verkeerds gezegd op dit forum :x Ach ja, morgen gaat 't gewoon weer goed of later :oops: Ik ben wel blij dat je me zo goed corrigeert :P :lol:

Reageer