pigment maken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

pigment maken

een goededag,

voor mijn profielwerkstuk in Havo5 moet ik een proef doen, die niet te makkelijk en ook weer niet al te moeilijk is doen. mijn onderwerp is pigment. mijn eerste idee was om indigo pigment te maken met behulp van de indigoplant, nu blijkt dat de indigoplant heel moeilijk te verkrijgen is...

ik wil vragen of iemand misschien een goed proefje weet wat met pigment te maken heeft, het zou mij echt ontzettend helpen!

alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: pigment maken

moeten je pigmenten nog aan voorwaarden voldoen?

ik kan nog wel een paar pigment namen herinneren.

cadmium geel is een voorbeeld
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.379

Re: pigment maken

Indigo heb ik wel eens op een organisch praktikum gemaakt. Het grote molecule blijkt verrassend gemakkelijk via ringsluiting te maken te zijn.Na reduktie krijg je indigowit. Indigo is heel bekend geworden door de inkleuring van blue jeans, ook bekend als spijkerstof. Het is cool om een blue jeans spijkerbroek gedeeltelijk, door een reduktieproces, wit te maken.

Pigmenten in verf dienen vooral om een kleur aan te brengen en een goed dekkend vermogen. Voor de hardheid van verf kiest men een niet-dekkend, goedkoper vulmiddel.

Vulmiddelen dekken niet omdat ze een te kleine brekingsindex hebben.

Een superieur pigment is TiO2. De korrels zijn wit maar kunnen aan de buitenzijde gekleurd worden.

Er zijn ook pigmenten die men kiest om hun chemische eigenschappen. Giftige pigmenten als loodwit en (lood)menie kunnen sulfaationen en chlorideionen adsorberen en beschermen zo tegen corrosie.

Maar die zijn nu verboden.

Zinkpoeder en aluminiumpoeder worden ook wel eens als pigment gebruikt. Het dekkend vermogen is uitstekend vanwege hun complexe brekingsindex. Maar potentiaalverlaging van het onderliggende ijzer lukt niet. De kontaktweerstand tussen de metaaldeeltjes onderling is daarvoor te groot.

In een boek over verftechnologie kun je er nog veel meer over vinden.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 3

Re: pigment maken

ja, het pigment moet uit een organische stof komen. dus ik moet een organische stof hebben en daar dan het pigment uit zien te halen.

alvast bedankt voor de reacties!

Berichten: 2.337

Re: pigment maken

Je organische stof kan als pigment gebruikt worden door dit dan op te lossen in een oplosmiddel, maar een organische stof is dan al je pigment wat bedoel je met pigment uit een organische stof halen?

Berichten: 39

Re: pigment maken

Je kunt vrij gemakkelijk Pruisisch Blauw maken.

Kijk maar op:

http://www.thuisexperimenteren.nl/science/...isischblauw.htm

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: pigment maken

Even een onduidelijkheidje oplossen: met een organische stof wordt doorgaans een molecuul bedoeld, dat opgebouwd is op een koolstofskelet. Dus geen stuk van een plant.

Berichten: 45

Re: pigment maken

Je kan natuurlijk ook gewoon roetzwart maken........ 8-)

Berichten: 111

Re: pigment maken

Misschien een hele andere benadering zou zijn door de kleurstoffen uit bloembladeren of wordteltjes te halen. een geschikt oplosmiddel zoeken en misschien wat informatie zoeken over een soxlet apperaat.

Groeten Jasper

Reageer