Zwavel verbranden

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 245

Zwavel verbranden

Hallo,

Ik heb hier een paar buisjes met mooie gele zwavelkristallen liggen, en ik kon de verleiding niet weerstaan om te kijken wat er gebeurde als je een bescheiden hoeveelheid in de brand stak. Het was erg mooi om te zien, het werd een paarse stroperige vloeistof wat zich langzaam uitbreidde, met een mooie blauwe vlam en uiteindelijk was het een grijs goedje geworden.

Het rook echter wel onplezierig en ik heb er ook niet te lang met mijn neus bovengehangen, maar toen ik (achteraf pas) ging zoeken op zwaveldioxide, stond erbij dat het giftig was. Nu maak ik me niet heel erg druk omdat ik maar eventjes in die damp zat, maar ik wil toch graag weten hoe giftig het nou precies is en waarom. Ik ga er van uit dat ik niet morgen levenloos in mijn bed lig omdat ik een beetje SO2 heb ingeademd :P

En ik vraag me ook af wat het grijze is wat achterblijft. Ik dacht eerst SO2, maar dat is immers het gas wat ik ruik. Het grijze spul lost ook niet goed op, ik kreeg volgens mij geen zwavel(ig)zuur ervan.

Berichten: 197

Re: Zwavel verbranden

Volgens mij wordt dat dan zwaveltrioxide SO3, maar verder weet ik het jammer genoeg ook niet 8-[

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript! Dat hoor je toch inmiddels wel te weten.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 840

Re: Zwavel verbranden

Hoe zuiver was dat zwavel? Dat zou namelijk het grijze residu kunnen verklaren.

Zwaveldioxide is giftig, maar alleen bij hoge concentraties. En dan is de irritatie en stank niet te verdragen! Maak je dus maar niet teveel zorgen, zou ik denken. Ik kan echter geen verantwoordelijkheid nemen!

Gebruikersavatar
Berichten: 54

Re: Zwavel verbranden

Bij de verbranding van zwavel komt er een mengsel van SO2 en SO3. Beide stoffen zijn giftig. ;)

Het stroperige goedje dat achterblijft lijkt volgens mij ofwel gesmolten zwavel. Wat ook kan zijn is dat het water in de kristallen is gaan reageren met het SO2/SO3 met vorming van zwaveligzuur.

Je kan misschien eens testen of het een zuur is...

Berichten: 3.145

Re: Zwavel verbranden

Zwaveldioxide is giftig, maar ook weer niet zo heel erg. Het wordt in kleine hoeveelheden wel gebruikt in de wijnmakerij (al dan niet in de vorm van (bi)sulfiet). Je hoeft je geen zorgen te maken.

Wat dat grijze residu betreft, het is zeker geen zwavelig zuur. Zwavelig zuur bestaat nl. niet in zuivere vorm, alleen maar in verdunde oplossing in water en dan alleen nog maar als klein deel in een evenwicht tussen zwaveldioxide+water en zwaveligzuur. Het is net zo als met koolzuur, ook dat bestaat niet als zuivere stof, maar bestaat alleen in kleine hoeveelheid in een oplossing van kooldioxide in water.

Ik denk dat dat residu een onzuiverheid is in het zwavel. Als je echt heel zuiver zwavel hebt, dan moet het mogelijk zijn om zonder residu alle zwavel te verbranden of weg te destilleren d.m.v. sterke verhitting.

Berichten: 39

Re: Zwavel verbranden

Ik heb dit experiment al eens uitgevoerd.

Afhankelijk van de temperatuur krijg je verschillende vormen van zwavel.

Zie: http://www.thuisexperimenteren.nl/science/zwavel/zwavel.htm

Zwavel komt in twee modificaties voor (beiden S8). Beneden 95.5 °C rhombisch en boven deze temperatuur monoklien. Bij verhitting krijgen we de volgende verschijnselen:

Bij 95.5 °C vindt overgang plaats naar de monokliene vorm.

De temperatuur blijft dan constant tot alles is omgezet.

Bij 119.5 °C gaat de monokliene zwavel smelten waarbij een lichtgele beweeglijke vloeistof ontstaat, die nog steeds uit achtringen bestaat.

Zetten we de verhitting voort, dan wordt boven 160 °C de vloeistof visceuzer en dieprood gekleurd: de achtringen openen zich en de zigzagketens koppelen aaneen tot macromoleculen.

Bij ca. 200 °C is deze polymerisatie op zijn hoogtepunt. Ook de viscositeit is dan maximaal.

Bij verdere verhitting neemt de viscositeit weer af en in de buurt van het kookpunt (444.6 °C) is de vloeistof weer dun en vloeibaar. De gevormde zwaveldamp bestaat uit S8 moleculen.

Bij verbranding maak je SO2 dat in water zwaveligzuur (H2SO3) vormt.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Zwavel verbranden

Ik heb de website bekeken, en dat grijzige spul zag eruit als dat zwavel van het plaatje "gestold". Kijken of het zuur is kon niet want het is een vaste stof en lost niet op in water (wat nog duidelijker maakt dat het zwavel is).

Je krijgt zwavelzuur of zwaveligzuur als dat SO2 en/of SO3 oplost in water, is het daarom misschien giftig? Dat dat ook in je vochtige longen gebeurt? 8-[

Berichten: 840

Re: Zwavel verbranden

Ik verwacht van wel. Over het algemeen zijn sulfieten (en dus SO2) schadelijk in grote hoeveelheden, maar niet echt giftig.

Je kunt echter bij 1000ppm SO2 dood gaan na 5 minuten blootstelling (niet dat je dat volhoudt, dat steekt en brandt als de pest). Ik schat dus dat SO2 zwaveligzuur vormt in de long, en hier schade aanricht.

Of er veel SO3 gevormd wordt, dat betwijfel ik. Maar dat vormt zwavelzuur in de mond/keel en 'upper respiratory tract', en dat doet ouw.

Een beetje offtopic:

De giftigheid van een corrosief gas wordt bepaald door de oplosbaarheid in water. Zo is HCl en NH3 zo oplosbaar, dat maar een zeer kleine fractie het tot diep in de longen haalt, waar het echt levensbedreigende schade aan zou kunnen richten. Dit is ook de reden dat deze gassen zo irriterend zijn, want ze lossen op helemaal 'bovenin', zoals in je neus, waar veel meer zenuwen zitten volgens mij.

Chloor en broom lossen al minder goed op, en komen dus dieper in je long, maar gezien de redelijke oplosbaarheid, geven ze toch wel een flinke irritatie.

NO2 lost slecht op, en komt dus zeer diep in je longen, waar het langzaam salpeterzuur komt. Vervolgens vernietigd het je cellen en loopt er vocht in je longen. Daarom irriteerd NO2 niet zo, omdat het niet echt veel in je neus en keelholte hydrolyseert

In welke klasse SO2 valt, dus HCl/NH3, Cl2/Br2 of NO2, dat weet ik niet, maar het vormt een zuur dat veel minder reactief is dan de anderen, dus de schade valt relatief heel erg mee. Als ik heb gewerkt met aangezuurde sulfiten, en ik spoel dit weg (als er weinig tot geen relatief omschadelijke metalen inzitten, zoals <100-200mg Cr(III) of Mn(II) per week max), dan komt er ook redelijk wat SO2 vrij maar dan spoel ik gewoon even door en sta ik in de stank, en ik heb nog nooit problemen gehad. Dat soort acties moet je niet met NO2 en dergelijken uithalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Zwavel verbranden

Wow, bedankt voor deze verhelderende uitleg! :)

Berichten: 137

Re: Zwavel verbranden

Het is net zo als met koolzuur, ook dat bestaat niet als zuivere stof, maar bestaat alleen in kleine hoeveelheid in een oplossing van kooldioxide in water.
Sorry maar hier heb je het mis ;) H2CO3 Is een perfect stabiele witte vaste stof. Echter, één molecuul water doet een decarboxylering wat CO2 en H2O oplevert. Wat er dan gebeurt kan je wel raden... :P

Reageer