Molair geleidingsvermogen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 216

Molair geleidingsvermogen

Ik heb vandaag een les elektrochemie gehad, en daar hadden we het over molair geleidingsvermogen. Bijvoorbeeld dat H+ een vermogen heeft van 349 S*mol-1*cm2 en Li+ maar 38S*mol-1*cm2. Daarna loopt dit getal weer op naarmate de alkali metalen groter worden (Li 38, Na 50,1 en K 73,5 S*mol-1*cm2). Bij de aardmetalen gebeurt hetzelfde.

Het geleidend vermogen van H+ is veel hoger omdat er geen fysische verplaatsing van ionen nodig is doordat het H'tje aan de ene elektrode aan water kan binden, en er tot aan de andere elektrode alleen elektronen paren overgegeven hoeven te worden, tot er aan die elektrode weer een H+ afgeknikkerd word.

Nu is mijn vraag alleen waarom het vermogen te geleiden groter wordt naarmate de grote toeneemt. Je zou denken dat grotere ionen langzamer gaan door hun volume en gewicht.

Berichten: 1.379

Re: Molair geleidingsvermogen

Kleine ionen als Li+ zijn het sterkste gehydrateerd vanweg de hoge electrische veldsterkt om het ion. Zij moeten dus veel water meeslepen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 216

Re: Molair geleidingsvermogen

Ik begrijp hier uit dus dat lithium ionen sterker gehydrateerd zijn dan kalium ionen.

Na lezen op wikipedia denk ik dat ik elektrische veldsterkte moet opvatten als een lading die zich ophoudt op een bepaald punt, en omdat deze bij lithium kleiner is dan bij kalium, de veldsterkte bij lithium groter is dan bij kalium.

Echter begrijp ik nog niet hoe hydratatie samenhangt met veldsterkte.

Zou je op dit punt nog een tipje van de sluier kunnen lichten?

Berichten: 1.379

Re: Molair geleidingsvermogen

Tsjerk,

De electrische veldsterkte is geen lading maar een potentiaalgradient. Deze bevindt zich rondom een geladen bol. Watermoleculen zijn electrische dipolen die zich orienteren in een electrisch veld en er vervolgens door worden aangetrokken.

Rondom ionen van calcium, lithium en aluminium is er een sterk electrisch veld. Rondom nitraationen en ammoniumionen is er juist een zwak electrisch veld.

Als je ( in binas ?) een tabel van equivalentgeledingsvermogens bij oneindige verdunning bestudeert kun je de relaties met de ionladingen en ionstralen verifieren.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer