[scheikunde] Spreiding

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 197

[scheikunde] Spreiding

Hoi allemaal! :)

Ik weet niet of dit op een chemieforum thuis hoort, maar het is er wel een onderdeel van (wiskunde). Het gaat over spreiding: gemiddelde, standaarddeviatie en de variantiecoëfficiënt... Alleen lukt het me niet de verschillen er tussen te vinden. Ik heb alle uitleg in het boek al vrij goed doorgelezen, maar blijf er mee vastlopen. Zou iemand willen uitleggen wat deze begrippen inhouden en wat het duidelijke verschil er tussen is? 8-[

Bvd & mvg,

Marco

Berichten: 197

Re: [scheikunde] Spreiding

Ik moet er nog wel even bijzeggen welke formules erbij horen, want die staan namelijk wel in het boek:

Standaarddeviatie (variantie):

http://www.vapro-ovp.com/kilo/images/dictaat/formule2.gif

Gemiddelde:

http://www.vapro-ovp.com/kilo/images/dictaat/formule1.gif

Variantiecoëfficiënt:

σ/ μ

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Spreiding

Marco-lab001 schreef: Alleen lukt het me niet de verschillen er tussen te vinden.
Die formules zijn toch verschillend? Wat is er dan het probleem met deze opgave?

Berichten: 197

Re: [scheikunde] Spreiding

Het zijn inderdaad wel verschillende formules, maar de begrippen (naamgeving) is anders. Ik weet dus niet welke formule in welke situatie ik moet toepassen! Ook vind ik in het boek geen duidelijk verschil tussen deze naamgevingen...

Hopelijk kun je wat tips geven!

Groetjes Marco

Berichten: 48

Re: [scheikunde] Spreiding

Gemiddelde = x

Variantie = s2

Standaarddeviatie = s

Variatiecoëfficiënt =s/x

In het bovenstaande behoort boven x een liggend streepje te worden getekend. Ik weet niet hoe ik dat hier typografisch voor elkaar moet krijgen.

Het lijkt er op dat in jouw lesstof geen of slecht onderscheid wordt gemaakt tussen populatie en steekproef. Een andere mogelijkheid is dat dit onderscheid wel wordt gemaakt, maar dat je het nog niet snapt.

De tip is: Raadpleeg andere boeken over statistiek of Google er lustig op los.

Berichten: 197

Re: [scheikunde] Spreiding

Okee, in iedergeval bedankt Arjan! ;) Dat van die formules en die x en s enzo wist ik al wel, maar waarin ze duidelijk van elkaar verschillen is niet duidelijk. In het leerboek maken ze wel onderscheid tussen populatie en steekproef, maar het wordt er zo onduidelijk uitgelegd. Ik heb het daarom ook al aan diverse klasgenoten gevraagd, maar ook zei snappen het maar voor de helft. De leraar zegt dat dit nog wel komt, maar ik wil het graag alvast weten zodat ik beter onderscheid kan maken [!] [!]

Hopelijk kan jij of iemand anders mij nog met deze vraag helpen,

Groetjes Marco :)

Berichten: 111

Re: [scheikunde] Spreiding

Gemmiddelde

Deze ken je wel, zo reken je je punt uit voor je rapport.

Standaard deviatie

Dit is de gemiddelde afwijking van het gemiddelde. Dit geeft dus informatie over betrouwbaar je gemiddelde is.

Mien haalt twee 5-en. gemmiddeld 10.

Jan haalt een 1 en en 9. Gemiddeld 5

Dit zijn wel erg weinig metingen dus statistisch onverantwoord maar alleen als uitleg bedoeld.

Gemmiddelde is gelijk. Bij Mien lijkt dit gemmiddelde wel aardig te kloppen. Bij Jan echter totaal niet. Hij heeft waarschijnlijk 1 maal gespiekt terwijl hij de stof wel beheerst.

Dit laten we tot uitdrukking komen door de standaarddeviatie

Bij Mien is deze 0

Bij jan is deze 4

Variatiecoëfficient

Dit geeft aan wat de sprijding rond het gemmiddelde is. De Bulk van de metingen valt binnen deze afwijking van het gemmiddelde. Met andere woorden, de brete van je piek.

Varaintiecoëfficiënt

Dit geeft aan hoe groot de standaarddeviatie is ten opzichte van het gemmiddelde.

Hoe kleinier dit getal hoe betrouwbaarder je gemmiddelde.

ik hoop dat je er iets aan hebt

jasper

Berichten: 197

Re: [scheikunde] Spreiding

Maar het gemiddelde bij Mien is toch duidelijk 5?!! ;) 5 + 5=10/2=5, anders zou het dus betekenen dat ik op school twee 5-en kan halen en een 10 gemiddeld sta, beetje vreemd he :oops: Verder heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg! Ik zal even een korte samenvatting hier neerzetten en dan moet je maar ff zeggen of dit klopt [!] :

Gemiddelde: Som van de waarnemingen delen door het aantal waarnemingen

Standaarddeviatie: de afwijking tussen de waarnemingen. In jouw voorbeeld 4 omdat 5-1=4 en 9-5 is=4

Variantiecoëfficiënt: geeft de spreiding rond het gemiddelde weer, ofwel hoe het gemiddelde t.o.v. spreidingsbreedte (verschil tussen grootste en kleinste getal) ligt...

Alleen nog één vraagje: wat is een duidelijk verschil tussen de populatie en de steekproef (omdat er verschillende griekse letters voor worden gebruikt in het boek)

Mvg,

Marco :)

p.s.: Nogmaals hartelijk dank voor je hulp Jasper2 :lol:

Re: [scheikunde] Spreiding

Populatie is de complete groep

Bv de gemiddelde lengte van je vrienden die je berekent als je de lengte van al je vrienden meet.

Steekproef is een deel van de populatie.

De gemiddelde lengte van de nederlandse man als je de lengte van al je vrienden meet.

Deze steekproef is niet erg betrouwbaar omdat je vrienden vrijwel zeker niet een afspiegeling van de nederlandse man vormen.

Berichten: 197

Re: [scheikunde] Spreiding

Okee dankjewel Gerard, dat moest ik nog even weten ;) Nu is het wiskundeverhaal helemaal duidelijk voor me, iedereen bedankt voor de hulp! :)

Reageer