[scheikunde] Ontledingsreactie en verbrandingsreactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[scheikunde] Ontledingsreactie en verbrandingsreactie

Hello,

Ik had een vraagje, ik heb binnekort een toets. En ik had een tijdje geleden iets geleerd over een ontledingsreactie en een verbrandingsreactie.

(M'n toets gaat nu over de wet van behoud van massa enz.)

Maar ik wilde die reacties even herhalen.

Maar nu is mijn vraag, wat is nou eigenlijk het verschil tussen deze twee reacties?

Begint een ontledingsreactie altijd met een stof? Verdwijnt die beginstof?

En bij een verbrandingsreactie, is er een bepaald aantal van verbrandingsproducten waar het mee moet eindigen?

Ik had net iets gelezen over een ontledingsreactie in het forum. Maar ik wil het toch nog even voor de zekerheid allemaal weten.

En nog iets, er kwam een vraag van het vorige hoofdstuk voor in m'n werkboek. En die heb ik nog even bekeken.

De vraag luidt:

Achemd neemt een plaatje zuiver koper dat een massa heeft van 3,2 gram. Hij verhit het plaatje in een ruisende gasvlam. Het plaatje wordt zwart. Om welk type reactie gaat het hier?

Licht je antwoord toe.

I een verkoling

II een thermolyse

III een verbranding

Ik dacht zelf aan een verbranding, klopt dat?

Alvast bedankt! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Ontledingsreactie en verbrandingsreactie

Een verbrandingsreactie is een reactie met zuurstof.

Een ontledingsreactie is een reactie waarbij één reactant meer dan één reactieproducten vormt. Dat kan spontaan gebeuren (bijv. een explosief na een schok) of nadat die stof is verhit. En ja, de beginstof verdwijnt dan.

Het aantal reactieproducten bij een verbandingsreactie hangt af van de beginstof. Als dat een organische verbinding is, dan zul je altijd water en koolzuur krijgen. Bij een onvolledige verbranding krijg je ook koolmononxide. Maar ook andere stoffen zijn mogelijk, afhankelijk wat voor atomen er in je beginstof zitten.

Je vraag over het koperplaatje is een gemene.

Wat is een ruisende vlam?

Als dat een hete vlam is, dan is het zwart afkomstig van koperoxide (CuO). Dat is zwart (verbranding).

Als de vlam niet heet genoeg is, dan kan ik me voorstellen dat er koolaanslag op je koper plaatsvindt (verkoling). Alleen is het niet het koper dat verkoolt. Dus ik neig toch in alle gevallen naar verbranding als antwoord op deze vraag.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Ontledingsreactie en verbrandingsreactie

En nog een vraag, verdwijnen de beginstoffen tijdens een verbranding?

En hartstikke bedankt voor het helpen! :)

Berichten: 197

Re: [scheikunde] Ontledingsreactie en verbrandingsreactie

De beginstoffen verdwijnen bij een chemische(!!) reactie, dus ook tijdens een verbranding. Er ontstaan dan reactieproducten (de stoffen na de chemische reactie).

Hoop dat dit voldoende informatie voor je is, anders moet je nog even een vraag plaatsen!

Mvg,

Marco ;)

Berichten: 197

Re: [scheikunde] Ontledingsreactie en verbrandingsreactie

NB: bij een ontledingsreactie ontstaat uit 1 reactant meerdere reactieproducten!

Bij een verbrandingsreactie NIET als ik het goed heb :)

Groetjes Marco [!]

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Ontledingsreactie en verbrandingsreactie

Als ik een vraag heb dan zal ik die zeker stellen. Ik vind deze site echt heel handig.

Heel erg bedankt, het is me weer helemaal duidelijk! ;)

Reageer