Nat / droog bewaren pH meter

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Nat / droog bewaren pH meter

Ik gebruik voor het meten van de pH-waarde van mijn aquariumwater een pentype pH meter voorzien van een glas electrode.

Wat is nu het beste, schoonmaken en droog bewaren of nat bewaren (in KCL)?

Graag een goed advies.

Berichten: 281

Re: Nat / droog bewaren pH meter

Volgens mij is nat bewaren in een bufferoplossing (pH=7) het beste. Anders droogt hij uit, en duurt het een lange tijd om hem weer te activeren (als je droog gaat meten, klopt de pH waarde niet of verloopt steeds).

Berichten: 252

Re: Nat / droog bewaren pH meter

Een pH elektrode bewaar je best nat! De beste vloeistof om in te bewaren is het elektroliet van je referentie-elektrode, iin de meeste gevallen 3M KCl. Denk er wel aan dit regelmatig te verversen want 3M KCl kristaliseert zeer snel uit :P . Het kruipt als het ware uit je potje :D

Wat je NOOIT mag doen is een pH elektrode bewaren in zuiver (gedestilleerd of gedeïoneerd ) water!

Een elektrode die voor langere tijd droog bewaard is is niet noodzakelijk defect hoor. Als je hem/haar 24h in KCl zet komt normaal alles weer goed. Je mag dit natuurlijk niet te vaak laten gebeuren.

Uitgedroogde elektrodes (of bewaard in zuiver water) zijn iinderdaad onstabiel ;)

Als je geen KCl bij de hand hebt is een buffer (pH 4 of 7) de beste keuze. Als je echt niks anders hebt, is gewoon leidingwater ook goed

Berichten: 137

Re: Nat / droog bewaren pH meter

Wat gebeurt er eigenlijk met zo'n ding in zuiver water?

Berichten: 252

Re: Nat / droog bewaren pH meter

In zuiver water loogt het glas uit. Het pH gevoelig glas bevat een heel scala aan metaalionen. In zuiver water, dat per definitie geen ionen bevat, 'onttrekt' (een deel van) deze ionen aan het glas (osmose). Hierdoor verliest het glas zijn gevoeligheid voor H+, wordt de interne glasweerstand hoger waardoor de overdracht van lading in het glas wordt bemoeilijkt, de weerstand hoger wordt de responstijd dus trager. Het resultaat is een lagere slope (Nernstfactor) die theoretisch 58 mV/pH bedraagt (bij 20°C).

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: Nat / droog bewaren pH meter

In de handleiding van onze pH meter staat dat hij bewaart moet worden in een verzadigde KCl oplossing die regelmatig vernieuwd moet worden.

Berichten: 252

Re: Nat / droog bewaren pH meter

Dat kan best! Waarschijnlijk werkt je elektrode met verzadigde KCl als elektroliet en dan komt dit overeen met wat ik al zei. Trouwens verzadigde KCl is ongeveer 4.5M. Probleem hiermee is dat als het afkoelt je nog sneller kristallisatie krijgt.

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: Nat / droog bewaren pH meter

Dat kan best! Waarschijnlijk werkt je elektrode met verzadigde KCl als elektroliet en dan komt dit overeen met wat ik al zei. Trouwens verzadigde KCl is ongeveer 4.5M. Probleem hiermee is dat als het afkoelt je nog sneller kristallisatie krijgt.
Owh met dat afkoelen zit het hier wel goed, we kome de laatste tijd in een lad van 24 graden binnen 8-[ Afbeelding

Berichten: 2

Re: Nat / droog bewaren pH meter

Maar waarom KCL en waarom niet in gedest. water?

Moet er altijd een uitwisseling zijn bij de meter?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Nat / droog bewaren pH meter

Omdat de vloeistof in een pH elektrode meestal ook een KCl oplossing is. Die ionen zijn ongeveer even groot, daarom wordt dat veelvuldig gebruikt. Zou je nu demiwater als bewaarvloeistof gebruiken, dan trekt dat langzaam maar zeker de KCl uit je elektrode.

Een pH meter werkt op basis van spanningsverschillen, daarom heeft het een geleidende vloeistof nodig.

Reageer