[scheikunde] Bepaling voor urine ontsteking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] Bepaling voor urine ontsteking

Beste leden,

Ik ben op zoek naar een bepaling voor micro-organisme in urine.

Dus urine uitstrijken op een agarplaat en dan de kolonische tellen.

(maar dan heel uitgebreid)

En ik zou graag willen weten op welke verschillende agar's deze MO groeien.

Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen

Met vriendelijke groet, Toerledookie

Berichten: 197

Re: [scheikunde] Bepaling voor urine ontsteking

Bedoel je daarmee ook hoe je de agar maakt? Wij hebben op school ongeveer 2,125 gram afgewogen en er 50 ml demiwater bijgevoegd. Toen hebben we een weekje gewacht (korter kan natuurlijk ook) en dan stolt het. Dan kan je het in een magnetron zetten (950 watt --> 3 min.) en dan koelt het af en wordt het vloeibaar. Tot slot giet je het in van die agarvoedingsbodembakjes en dan stolt het. De urine kun je dan met steriele wattenstokjes uitsmeren over de agar plaat. :)

NB: je moet wel weer even wachten totdat de agar is gestold voordat je urine op de plaat doet! [!] Je doet zo'n grote reageerbuis langs een blauwe vlam halen zodat de wattenstokjes ook steriel blijven (de buis waar deze stokjes in zitten). De wattenstokjes zelf natuurlijk NIET in de vlam houden!! [!]

Groetjes Marco

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Bepaling voor urine ontsteking

Hey marco

bedankt voor je reactie !

misschien was mij vraag een beetje onduidelijk. ik was eigenlijk opzoek naar een protocol waar stap voor stap staat wat je moet doen. maar deze heb ik inmiddels gevonden.

Ik heb nog wel een andere vraag:

op welke voedingsbodems groeit e.coli. Bloedplaat heb ik al :)

enne marco gebruiken jullie daar wattenstaafjes voor ? wij hebben geleerd om daar een entoog voor te gebruiken 8-[

Met vriendelijke groet

Berichten: 197

Re: [scheikunde] Bepaling voor urine ontsteking

Mooi dat je dat protocol dan al hebt gevonden ;) Je vraag was op zich niet zo heel onduidelijk alleen onvolledig, maar dat maakt niks uit :lol: Ik ken de Escherichia Coli (E.coli bacterie) wel, maar weet niet waar ze op groeien ofzo :) Misschien dat je dat ergens op school kunt navragen?! Enten kun je zowel met wattenstokjes als met een entoog doen (entoog is voor preciezie werk en wattenstokjes gewoon om globaal te kijken). De volgende keer doen wij het namelijk met een entoog [!]

Hoop dat je toch aan je antwoord weet te komen; veel succes!

Groetjes Marco

Berichten: 197

Re: [scheikunde] Bepaling voor urine ontsteking

Misschien dat ik nog wel een website voor je hebt die je kan gebruiken (heb 'm net ook ergens anders gepost op dit forum :P ):

www.xs4all.nl/~gwillem/ConsTechniek/LevTech/Proeven.doc

Groetjes Marco ;)

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Bepaling voor urine ontsteking

dankje wel :)

ik heb 3 voedings bodems gevonden dus ik hoop dat dat genoeg is

bedankt voor al je hulp heb er veel aan gehad

Groeten

Berichten: 197

Re: [scheikunde] Bepaling voor urine ontsteking

Mooi zo [!] :lol:

Reageer