[scheikunde] zetmeelconcentraties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] zetmeelconcentraties

Hallo

Voor het onderdeeltje labo in onze GIP moet ik werken rond zetmeel.

We zouden verschillende soorten zetmeel vergelijken : Natief zetmeel(tarwebloem), maizena (maïszetmeel) en sausbinder voor witte sauzen (gemodificeerd aardappelzetmeel)

We moeten onder andere een concentratie van elk van deze zetmeelsoorten laten uit een buret lopen en hiervan de tijd opnemen. Er werd ons gezegd dat we een concentratie van 1:100 moesten nemen.

Maar je kan toch niet de molair berekenen van zetmeel? Want zetmeel is toch gewoon een aaneenschakeling van verschillende glucose moleculen C6 H12 O6

Moet ik dan gewoon 10gram van elk van deze soorten oplossen in 1l water ?

Alvast Bedankt

:D

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] zetmeelconcentraties

Een concentratie heeft altijd een eenheid. Echter, ik zou er vanuit gaan dat het inderdaad 10 gram in een liter water is (of liever 1 gram in 100 mL). Voor zekerheid vraag je uiteraard de docent.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 5

Re: [scheikunde] zetmeelconcentraties

ok bedankt voor de snelle reactie

;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] zetmeelconcentraties


Maar je kan toch niet de molair berekenen van zetmeel? Want zetmeel is toch gewoon een aaneenschakeling van verschillende glucose moleculen C6 H12 O6

Moet ik dan gewoon 10gram van elk van deze soorten oplossen in 1l water ?
weet jij hoe lang de zetmeel ketens zijn?

het enigste wat bekend is zijn de gemiddelde verhoudingen tussen amylose en amylopectine. Alleen kan de lengte en dus massa van de ketens behoorlijk verschillen. een concentratie in massa% is dus het makkelijkste en naukeurigste. een volume% kan wel maar is niet naukeurig (wordt overgens alleen gebruikt bij alcohol aanduiding)
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 5

Re: [scheikunde] zetmeelconcentraties

bij tarwe is dat ergens iets van 25/75

bij maïs is dat ergen iets van 25/75, al denk ik dat ze bij maïzena werken met waxymaïs dat is dan 1 deel amylose/99 amylopectine, er ontstaat dan geen gelvorming maar wel een verdikkingseffect. Dit ben ik wel niet zeker, maar ene gokje doet niemand kwaad zeker

bij aardappel is dat ongeveer 22/78

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] zetmeelconcentraties

ja maar de molmassa's van amylopectine kan al varrieren tussen enkele 10.000e Daltons en 0,5M daltons. dus zelfs met de verhoudingen weet je eigenlijk nog niets over de molmassa.

Native Mais zetmeel is trouwens 30/70% amylose/amylopectine
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 5

Re: [scheikunde] zetmeelconcentraties

ah ok, kheb me laboproef moetn uitvoeren twas indd iets van 1 gram in 100 ml.

Toch bedankt voor julie hulp

Reageer