[scheikunde] Indicatoren bij titraties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Indicatoren bij titraties

Volgende week heb ik op school een praktisch tentamen.

We moeten dan gaan titreren, maar we horen niet van te voren met welke stoffen.

Nu lukt het titreren best wel goed, alleen snap ik nooit hoe je kan weten welke indicator je moet gebruiken.

Dus zou iemand mij kunnen uitleggen hoe je kan bepalen welke indicator je nodig hebt bij een titratie?

Berichten: 197

Re: [scheikunde] Indicatoren bij titraties

wij krijgen bij een praktijkassesment altijd een voorschrift met wat we daarbij nodig hebben ;) Krijg je dat dan ook niet?? 8-[

Groetjes Marco

Berichten: 111

Re: [scheikunde] Indicatoren bij titraties

Grote kans dat je zelf moet bepalen welke indicator je moet gebruiken als je niveau VWO (misschien ook HAVO) doet.

Je gaat als volgt te werk.

1 Welke stoffen heb ik

Het makkelijkst in een titratie van een sterk zuur met een sterke base. Zo niet:

Je titreert een zwakke base altijd met een sterk zuur

Je titreert een zwak zuur altijd met een sterke base.

2 Omslagpunt bepalen

Bij een sterk zuur en een sterke base heb je een groot omslagpunt. Hier mee wil ik zeggen dat je met 1 druppel ongeveer van pH 5 naar pH 9 gaat. Alle indicatoren die in dit gebied omslaan zijn goed voor jou titratie te gebruiken (tabel 52 in binas). Meestal wordt dan gekozen voor Fenolftaleine omdat deze omslag heel duidelijk is waar te nemen waardoor je een goed reproduceerbare meting krijgt.

Een zwak zuur met een sterke base geeft in het zure gebied een bufferende werking. Dat wil zeggen dat er ondanks het toevoegen van extra base bijna geen pH verandering optreed (dit is halverwege de titratie in hoeveelheid gemeten.)

Je kunt dan geen indicator gebruiken die omslaat in dit zure gebied. Je hebt dan een indicator nodig die omslaat in het basische gebied. Hoe basisch? Nou, ik weet niet of jij dit gehad hebt maar je kunt het uitrekeken. Als je dit niet gehad hebt dan hoef je het ook niet te kennen. Zo wel, dan zou er een belletje moeten gaan rinkelen bij de volgende uitleg

Zwak zuur= HaC

geconjegeerde base=Ac-

Bij eindpunt: Alle Hac is omgezet in Ac-

Een deel zal echter als evenwicht weer terug reageren als

Ac- + H2O --> HAc + OH-

Dus op het eindpunt is [HAc]=[OH--]

pkb=[HAc]*[OH-] / [Ac-]

pkb / [Ac-] = [OH-]2

Zo kun je de pOH en daarmee de pH uitrekenen van je omslagpunt

Hetzefde geld voor een zwakke base met een sterk zuur alleen dan reken je direct uit met de pH i.p.v. via de pOH omdat je in het zure gebied aan het rekenen bent.

Groeten

Jasper

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Indicatoren bij titraties

Okee, heel erg bedankt voor de uitleg!

Wij hoeven die berekening geloof ik niet te gebruiken, maar ik snap nu al beter hoe je kan bepalen welke indicator je nodig hebt! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Indicatoren bij titraties

Konijn schreef: Okee, heel erg bedankt voor de uitleg!

Wij hoeven die berekening geloof ik niet te gebruiken, maar ik snap nu al beter hoe je kan bepalen welke indicator je nodig hebt! :D
Ligt er maar aan wat je titreren moet, bij een sterk zuur titreren met een sterke base niet, bij een redoxtitratie zeker niet. Wel bij zwakke basen/zuren, anders klopt je antwoord gewoon voor geen meter.

Berichten: 111

Re: [scheikunde] Indicatoren bij titraties

Lees eerst eens goed voordat je commentaar geeft. De sterk zuur met sterk base wordt daarin appart toegelicht! voor zuur base reacties kan deze leerling hier dus mee vooruit.

Bij een redoxtittatie wordt op dit niveau altijd aangegeven welke stoffen ze moeten gebruiken. Vaak wordt dan niet aangegeven wat de indicator is, dat moeten ze er dan zelf uithalen, maar dat was hier niet de vraag.

Groeten Jasper

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Indicatoren bij titraties

jasper2 schreef: Lees eerst eens goed voordat je commentaar geeft. De sterk zuur met sterk base wordt daarin appart toegelicht! voor zuur base reacties kan deze leerling hier dus mee vooruit.

Bij een redoxtittatie wordt op dit niveau altijd aangegeven welke stoffen ze moeten gebruiken. Vaak wordt dan niet aangegeven wat de indicator is, dat moeten ze er dan zelf uithalen, maar dat was hier niet de vraag.

Groeten Jasper
Ik heb anders wel dergelijk gelezen dat jij ook een sterk zuur / base koppel behandelt. Ik wil echter aangeven dat die berekening belangrijk is op het moment dat je met iets zwaks aan de slag gaat. Die berekening wordt door de TS namelijk een beetje weggewuift; ik wou dus alleen maar aangeven dat hij toch nodig is, en zeker niet de bedoeling was een misplaatste reactie van je uit te lokken. ;)

Berichten: 111

Re: [scheikunde] Indicatoren bij titraties

Sorry als het misplaatst overkwam, dat kwam uw reactie ongelukkig ook maar ik denk dat dat komt door het volgende wat geleid heeft tot dit misstand:

Als hij HAVO / (Meestal ook VWO) doet hoeft hij alleen maar te weten dat hij bij een zwakke base een indicator in het zure gebied nodig heeft en voor een zwak zuur een indicator in het basische gebied. Hij heeft waarschijnlijk de keuze uit methylorange, methylrood en FFT.

Volgens mij willen we beide mensen helpen dus ik had er ook van uit moeten gaan dat jou reactie goed was bedoeld,

Groeten Jasper

Reageer