kristallisatie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

kristallisatie

Hallo,

Ik ben student juweelontwerp en voor mijn juwelen ben ik op zoek naar kristallisatie opl. Het is de bedoeling om kleine glazen bolletjes met een oplossing te vullen die na verdampen kristallen in de bolletjes achterlaat.Denk aan kopersulfaatopl waarbij de vloeistof langzaam verdampt en en koperkristallen achterblijven. Het verdampen van de opl zou traag gaan want wordt bekomen door de glaasjes af te dekken met een filtergaasje en zilveren houdertje.

Kan ik verschillende soorten kristallen in één bolletje bekomen of mengt dit met elkaar?

Als er iemand een manier weet om glas te blazen (echt op klein niveau max 3cm groot) mag die dat ook altijd melden.

Dank je wel

Grtz
[center]Vol - ledig[/center]

[center]Volledig[/center]

Berichten: 251

Re: kristallisatie

ik zie niet goed in hoe je kristallen wil kweken in glazen bolletjes...

in elk geval : als juweelontwerper heb je dus de beschikking over een gasvlam (genre bunsen); neem een glasbuis en smelt het uiteinde over een lengte van +/- 1 cm dicht terwijl je al draaiende lucht in de buis blaast. Even googelen op "glasblazen" lost veel vragen op. Het lukt soms van de eerste keer, maar reken daar niet op.

Ik weet dat er een e-boek over "glassblowing" bestaat, als ik me niet vergist te vinden via scribd.com of anders via virtual library. Zoek ook even bij de science amateurs ed.

Succes ermee !

Berichten: 5

Re: kristallisatie

met die glazen bolletjes bedoel ik eigenlijk een soort van rondbolkolven maar dan in het mini. Opening vanboven zoals bij een klein flesje,waaruit dan de vloeistof kan verdampen.

Bedankt voor de tip omtrent glasblazen.
[center]Vol - ledig[/center]

[center]Volledig[/center]

Berichten: 111

Re: kristallisatie

Veel zouten vormen kristallen als je de oplossing langzaam laat verdampen. Kopersulfaat geeft ook nog eens een mooi kleurtje. De meeste zouten zijn echter wit. (Denk maar eens aan keukenzout.) De meesten zouten met leuke kleurtjes krijg je met lood of kwik zouten, deze zijn echter niet om aan te raden in verband met chrinsche vergiftiging!!!!!

Mijn ervaring is dat de meeste sulfaten mooie kristallen vormen. Barium zouten slecht kristallen vormen (erg klein),

Succes

Jasper

Berichten: 107

Re: kristallisatie

Er zijn dingen die er makkelijk uit zien en makkelijk zijn,

Er zijn dingen die er moeilijk uit zien en moeilijk zijn,

Er zijn dingen die er erg makkelijk uit zien en verschrikkelijk moeilijk zijn.

Glasblazen hoort bij dit laatste (ik heb ooit 2 jaar opleiding gevolgd)

Met een ordinaire bunsenbrander kan je het beste werken vanuit AR-glasbuizen of, als het iets groter moet zijn vanuit proefbuizen. De halsopening kan je smaller maken op dezelfde manier als je capillairen trekt.

Besef ook dat, hoe groter de bol voor een zelfde buis hoe dunner de wand, grote bollen komen uit grote buizen en die zijn dan weer moeilijk te verwerken met een gewone bunsenbrander. Het is echt niet zo moeilijk om bollen te maken die je gewoon kan stuk blazen.

Voor hard glas kan je niet zonder aparte zuurstof.

Om te reageren op Jack : glas wordt (met uitzondering van kwarts) NOOIT geblazen in de vlam. Hou de toegesmolten buis schuin in de vlam zodat je een groter oppervlak verhit.

Na een uurtje prutsen zal het wel lukken.

P.

Berichten: 5

Re: kristallisatie

ok en moet ik dan gewoon mijn mond aan die buis zetten en blazen???lijkt mij verschrikkelijk warm... Misschien toch maar beter ander eindwerk zoeken...

Trouwens ook nog dit...ik moet een juweel verzilveren via elektrolyse. Nu heb ik een beetje achtergrond van chemie maar ver rijkt die ni meer.

Zou werken met een AgNO3 opl maar nu stuit ik op de vraag, hoeveel spanning op de bron te zetten en welke concentratie elekrolytopl...

Heb ik hier de massa van het juweel voor nodig? Al die constanten en formules slaan me rond de oren en geraak er ni echt wijs meer uit.

groetjes
[center]Vol - ledig[/center]

[center]Volledig[/center]

Berichten: 1.379

Re: kristallisatie

Loes,

Je vraag hier dingen die je eigenlijk van je docent of praktikumbegeleider zou moeten leren. Of eventueel op een bedrijfsstage. Het gaat hierbij vooral om handvaardigheden.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 5

Re: kristallisatie

dat gaat nogal moeilijk als ik degene ben met het meeste ervaring in chemie...in de juwelenrichting zitten niet zoveel abstracte wetenschappers...

Heb lange tijd geleden een chemieopleiding genoten dus heb er wel enige kennis van, had alleen gehoopt er hier meer te krijgen. Maar de bibliotheek zal dan toch gemakkelijker zijn. Ik weet echt wel hoe ik kan kristallen kan maken maar die kennis is ondertussen wat weggebd na vele jaren werkvloer. En sorry...maar formules blijf ik ook niet onthouden, toch zeker niet degenen die ik niet moet gebruiken.

Enkel op gebied van glasblazen ben ik een echt groentje
[center]Vol - ledig[/center]

[center]Volledig[/center]

Berichten: 107

Re: kristallisatie

LoesC schreef: ok en moet ik dan gewoon mijn mond aan die buis zetten en blazen???lijkt mij verschrikkelijk warm... Misschien toch maar beter ander eindwerk zoeken...
Jawel, klinkt erger dan het is. Glas is een slechte warmtegeleider.

Buisjes van 10 cm kunnen perfect worden geblazen zonder je te branden.

Ik ben vergeten te zeggen dat je zacht glas herkent aan de kleur van de kopse kant, dit is groenachtig.

Maar toch niet te vergeten is de eerste wet van de glasblazerij : "heet glas en koud glas zien er perfect hetzelfde uit" ;) dus blazen aan de goede kant van de buis ;) ;)

Voor elektrolyse op kleine schaal zijn er complete setjes te krijgen (googlen maar).

P.

Berichten: 132

Re: kristallisatie

LoesC schreef: ok en moet ik dan gewoon mijn mond aan die buis zetten en blazen???lijkt mij verschrikkelijk warm... Misschien toch maar beter ander eindwerk zoeken...

Trouwens ook nog dit...ik moet een juweel verzilveren via elektrolyse. Nu heb ik een beetje achtergrond van chemie maar ver rijkt die ni meer.

Zou werken met een AgNO3 opl maar nu stuit ik op de vraag, hoeveel spanning op de bron te zetten en welke concentratie elekrolytopl...

Heb ik hier de massa van het juweel voor nodig? Al die constanten en formules slaan me rond de oren en geraak er ni echt wijs meer uit.

groetjes
Ik wet niet waarvan je juwelen gemaakt zijn, maar ik kan me voorstellen dat metaal niet zo gemakkelijk aan het oppervlak hecht.

Misschien moet je het wel doen op de manier waarop metaal op glas wordt aangebracht, dus zoals bij het maken van spiegels. Hiervoor is er een speciaal mengsel van chemicalieën, waardoor metaal een hechtende film op het glas vormt.

Dit staat onder meer uitgelegd in het boek 'Chemische Kabinettstücke' van Roesky en Möckel (als ik het me goed herinner).

Berichten: 5

Re: kristallisatie

bedankt voor de tips.

Welke ondergrond mijn juweel gaat hebben weet ik nog niet zeker maar denk tin of messing. Heb nog tot spetember 2010 om te experimenteren dus...nog lange weg te gaan. Ga zeker is naar het boek zoeken en mij wagen aan het glasblazen :oops:
[center]Vol - ledig[/center]

[center]Volledig[/center]

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: kristallisatie

Waarom wil je die kristallen in het bolletje vormen? Als je bolletje open is kun je er toch gewoon een mengsel van mooi geselecteerde kristalletjes ingooien? Dan kun je de kristallisatiecondities ook veel makkelijker in de gaten houden, en kun je mengen wat je wilt.

Reageer