oplosbaarheidsproduct en pH

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

oplosbaarheidsproduct en pH

Ik zit met een probleempje,

ik heb een oefening in mijn cursus staan die ik niet opgelost krijg.

De vraag gaat als volgt: bereken de pH van een verzadigde oplossing van magnesiumhydroxide. de Ks = 1,2 * 10^-11.

Ik weet dat je de pH kan berekenen uit:

pH = -log [Mg(OH)2)

de reeks oefeningen die we nu maken houden verband met het oplosbaarheidsproduct en oplosbaarheid.

Dus heb ik ook al de S (oplosbaarheid) berekent. deze zou 1,44224957 *10^-4 begdragen.

kan iemand me vertellen hoe je uit je S of uit je Ks je concentratie kan berekenen?

alvast bedankt

Berichten: 2.337

Re: oplosbaarheidsproduct en pH

Je zit fout met jouw pH formule.

Wat voor stof is Mg(OH)2 ?

En daar heb je ook een pH-formule voor.

Berichten: 109

Re: oplosbaarheidsproduct en pH

Het wordt dan iig pH= -log[H+], maar als je idd ziet om wat voor stof het hier gaat, zal je dus merken dat je óf een heel hoge pH zult krijgen aangezien de [H+] (of H3O+, maar net wat je is aangeleerd) heel laag is, óf je zal de pOH moeten nemen die dan weer laag zal zijn omdat de [OH-] heel hoog is. ik weet niet of je weet wat een evenwichtsvorwaarde is, maar zet anders alle stoffen die je krijgt dan maar eens in die voorwaarde. op deze manier krijg je een beetje een overzicht wat er gebeurt. (deze natuurlijk pas opstellen nadat je de reactie/oplosings vergelijking hebt opgesteldt). Om de [...] in de pH berekeningen te kunnen invullen moet je dus weten wat de concentratie van je loog in dit geval is, in mol/L. deze kan je weer krijgen uit de oplosbaarheid (of Ks) die je al had uitgerekend. ik mis in je uitleg alleen wel nog hoeveel gram of mol je van dit Mg(OH)2 moest oplossen. heb je echt alleen maar de Ks gekregen? want met de Ks en met de hoeveelheden kan je dan weer uitrekenen hoeveel OH- er tijdens het oplossen vrij komt, en dit beïnvloed je pH natuurlijk weer. (of je pOH, net welke je kiest). kijk maar even of je er zo wel uit komt. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: oplosbaarheidsproduct en pH

Van een verzadigde oplossing staat er. Dat betekent dat er een mik ervan ligt op de bodem van een bekerglas, en je met de Ks aan de slag moet om te kijken hoeveel er nu oplost.

Je hebt nu alleen nog de oplosbaarheid van magnesiumhydroxide nodig.

Met alleen de Ks heb je 2 vergelijkingen met 3 onbekenden:

[Mg2+] = 2 x [OH-]

en

Ks = ([Mg2+] x [OH-]2)/[Mg(OH)2]

Uitgaande van een systeem met alleen water en magnesiumhydroxide.

Reageer