Isolatie L. Casei Defensis

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Isolatie L. Casei Defensis

Hallo,

ik ben Thomas, een student biochemie aan de Hoge School Gent.

Een deel van ons eindwerk bestaat erin een paper te schrijven over het actieve bestanddeel van actimel, nl.: Lactobacillus Casei defensis en een eiwitsynthese van ontbijtgranen met een bijhorende studie over de vezels.

Ik stuitte op volgend probleem:

Hoe isoleer ik het actieve bestanddeel L. Casei defensis uit een potje actimel?

Ik heb hiervoor platgegoogled en uit de bibliotheek raak ik ook niet veel wijzer. De traditionele methoden als streepentingen en uitstrijkjes lijken mij hier niet mogelijk daar ik één specifieke bacterie wil isoleren en zo'n potje allicht krioelt van de probiotica.

Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand mij hier verder bij helpen?

Bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Isolatie L. Casei Defensis

zet actimel uit op een voedingsbodum voor melkzuurbacteriën (inc. gaspack) en als je verschillende soorten/kleuren kolonies ziet moet je even een kleuring doen en onder de microscoop kijken welke overeen komt met de literatuur.

ik denk dat je kan beginnen met een 10-6 plaat.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 2

Re: Isolatie L. Casei Defensis

Een idee welke voedingsbodem ik best gebruik? BTJA? MRS?

In actimel zitten veel microorganismen. De voornaamste zijn L. casei, L. bulgaricus en S. thermophilus. Die laatste is geen probiotica dus kan ik elimineren in een zuur milieu.

Ik zie echter geen manier om die eerste 2 van elkaar te scheiden daar ze uiteraard beiden grampositief zijn en amper afwijken van vorm. En daar sluipt nu net het probleem in de zaak. Iemand een idee?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Isolatie L. Casei Defensis

Zelf gebruikte ik voor melkzuurbacteriën MRS medium. Hoewel ik niet bekend ben met de casei lijkt me een elisa, latex aglutinatie test of iets dergelijks een uitkomst voor je probleem nadat je een aantal indivuele kolonies hebt op een plaat.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer