Tips gezocht voor een titratie van ethanol!

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Tips gezocht voor een titratie van ethanol!

Is er iemand die een goede tip heeft om ethanol in een waterige oplossing te bepalen via een redoxtitratie?

Het is voor school, de leerlingen hebben zelf alcohol gemaakt met suiker en gist en het leek me leuk om ze zelf de concentratie alcohol te laten bepalen omdat ze binnenkort met redoxreacties aan de slag gaan en al zuur base titraties hebben uitgevoerd (de handelingen van titreren kennen ze dus).

Kaliumpermanganaat zou moeten kunnen, maar ik krijg een zeer slepende kleuromslag. Heb helaas niet veel tijd om zelf vanaf de grond af een titratie hiervoor op te zetten en internet wil me ook niet echt helpen, vandaar deze vraag.

Vriendelijke groet,

Erwin Afbeelding

Berichten: 111

Re: Tips gezocht voor een titratie van ethanol!

Hallo,

ik heb de proef voor u geprobeerd met aangezuurde permangnaat. er treed dan wel een reactie op maar daarbij wordt bruinsteengevormd. Daarom heb ik de oplossing verwarmd tot tegen het kookpunt en opnieuw de reactie uitgevoerd. Nu ging het een stuk beter. Net voor het eindpunt ontstond er bij mij nog wat bruinsteen maar na toevoegen van wat extra zwavelzuur was dit probleem verholpen. Mij vile op dat ik redelijk wat zwavelzuur aan toe moest voegen, probeer even met uw oplossing uit hoeveel zwavelzuur als overmaat kan dienen voordat u de proef aanbied in de klas.

U kunt voor het verwarmen nog wat natriumcarbonaat toevoegen om te zorgen dat de alcohol tijdens het verwarmen niet reageerd met de alcohol. De natriumcarbonaat zou namelijk zorgen voor een dekentje van koolstofdioxide.

Je moet tijdens de titratie de vorming van bruinsteen proberen te voorkomen. Dus langzaam titreren en niet alles snel toevoegen zoals bij een tweede of derde zuur / base titratie.

Let met gebruik van permangnaat op met afval verwerking. het beste kun je alle permangnaat inzamelen en een dag in de zuurkast laten staan met een overmaat chloorbleek erbij om alle permangnaat af te breken alvorens het weg te gooien.

ik hoop hiermee u geholpen te hebben

Jasper

Berichten: 4

Re: Tips gezocht voor een titratie van ethanol!

Hoi Jasper,

Fijn dat je de moeite even genomen hebt[J] Ik heb 'm zojuist even snel geprobeerd. Ik heb de permanganaat opgelost in 1 M zwavelzuur en had inderdaad geen vorming van bruinsteen. Verwarmen doe ik liever niet, aangezien mijn alcohol dan verdampt :D .

Maar het lastige is eigenlijk dat de oplossing heel slepend roze wordt, na verloop van tijd wordt de oplossing dan weer helder.

Bij de blanco blijft de kleur gewoon staan.

Vriendelijke groet,

Erwin

Berichten: 111

Re: Tips gezocht voor een titratie van ethanol!

daarom had ik verwarmd, dan is het iendpunt veel duidelijker. De fout die je maakt door verdamping van alcohol lijkt me kleiner dan de fout door een foutief eindpunt.

het verwarmen maakt de titratie ook meteen een stuk interessanter in de klas omdat men weer wat extra handelingen erbij krijgt. Ik heb het idee dat een wazig eindpunt eerder kan leiden tot demotievatie. Daarentegen in het wel makkelijker zonderverwarmen.

Succes

Jasper

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Tips gezocht voor een titratie van ethanol!

De 1e paar ml die je titreert zullen sowieso voor een slepende kleur zorgen. Mangaanionen zorgen voor een beetje katalystische werking bij deze reactie, maar dienen door dezelfde reactie eerst gevormd te worden. Door die 1e paar ml heen titreren en dan net zolang voorzichtig titreren totdat de kleur zo'n 30 sec roze blijft.

Berichten: 4

Re: Tips gezocht voor een titratie van ethanol!

@Fuzzwood,

in het begin van de titratie heb ik geen last van een slepende kleur, dat gebeurt juist aan het einde. Als de mangaanionen katalytisch werken, zou het dan niet zo zijn dat de kleuring in het begin van de titratie slepend is en naar het einpunt toe steeds sneller wegkleurt (er zijn dan immers meer Mg2+ ionen).

@jasper2,

Met het verwarmen doel je op meer botsingen van de reagerende deeltjes en dus een snellere reactie neem ik aan? :-k

En kun je deze zin misschien voor mij uitleggen? Je hebt denk ik twee keer alcohol getypt, zie de dik gedrukte letters.

"U kunt voor het verwarmen nog wat natriumcarbonaat toevoegen om te zorgen dat de alcohol tijdens het verwarmen niet reageerd met de alcohol. De natriumcarbonaat zou namelijk zorgen voor een dekentje van koolstofdioxide"

Met die laatste alcohol bedoel je denk ik zuurstof?

Jongens ik waardeer jullie hulp zeer Afbeelding !

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: Tips gezocht voor een titratie van ethanol!

Op deze manier heb ik (lang geleden) het alcoholpercentage van zelf gemaakte wijn bepaald.

Een nauwkeurig afgemeten hoeveelheid van 100 ml monster wordt (onder toevoeging van een druppeltje siliconenolie om het schuimen tegen te gaan) afgedistilleerd en opgevangen in een maatcylinder.

Met water wordt dan aangevuld tot 100 ml.

Om het alcoholpercentage van deze oplossing te bepalen kan worden gebruik gemaakt van een gepipetteerde overmaat oplossing van 0,2M kaliumdichromaat in 4 M zwavelzuur dat je bij 100 C gedurende 15 minuten laat reageren met een nauwkeurig afgemeten hoeveelheid gedestilleerd monster. (bijvoorbeeld 500 microliter) in een pyrex reageerbuis.

Na snel afkoelen in ijswater, wordt overgespoeld in een erlenmeyer en na toevoegen van kaliumjodide wordt de vrij gemaakte Jodium getitreerd met natriumthiosulfaat 0,1 M en stijfseloplossing als indicator.

Twee referentieoplossingen met een bekend ethanolgehalte en een 'nul' oplossing van H2O moeten in de titratie worden meegenomen.

Suk6 en Groetjes van Opajuup.

Berichten: 111

Re: Tips gezocht voor een titratie van ethanol!

Acheonist,

Ja, die tweede alcohol,dat moet zuurstof zijn. Sorry wat senl getypt.

Ook ja, ik heb het geheel verwarmd om zodoende de reactiesnelheid omhoog te krijgen waardoor de bruinsteen sneller verdween.

Ook kreeg aan het begin van de reactie geen bruinsteen gevormd, al had ik dit inderdaad wel verwacht net zoals bij oxaalzuur.

Succes allen

Jasper

Reageer