Felle brand in Alphen

Moderator: Astro

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Felle brand in Alphen

Hoewel er geen gewonden vielen, stonden ambulances paraat. Dit vanwege de vrees dat mensen onwel zouden kunnen raken door mogelijke giftige stoffen in de rook, zoals asbest. Even later op de avond bleek dat die niet waren vrijgekomen.

Wie wordt er nu onwel van asbestvezels in de lucht.... Ik word onwel van onzorgvuldige formuleringen in de journalistiek....


De volgende zin is minder chemisch, maar niet minder inaccuraat:
Rond half tien "s avonds was de brand meester.
Wie is er meester? De brand!


edit: ernstige taalfout gecorrigeerd [dank Marco]

Berichten: 197

Re: Felle brand in Alphen

Ik wordt


En is ik word+t dan niet onzorgvuldig? Mij maakt het niet veel uit, maar laatst was er nog een discussie over bij "nutteloos feit" '; N.B.: ook o.a. moderators! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Felle brand in Alphen

Ja, kennelijk is rwwh onwel geworden door die onzorgvuldige formuleringen in de journalistiek... ;)


Vermant jezelf, rwwh, ik vindt ook dat ´ik wordt´ niet kant.

Berichten: 197

Re: Felle brand in Alphen

Haha zou kunnen, maar het maakt verder ook niet zo heel veel uit ;) Vond het wel geinig dat jullie als beheerders eerst opmerkingen hebben over het taalgebruik, maar er later zelf ook een X aantal maken 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Felle brand in Alphen

Ach, hij die zonder zonde is.....


Een tikfoutje, oké maar rwwh bedoelt uiteraard feitelijke onjuistheden zomaar overnemen zonder zelf even research te doen. Waar ikzelf ook een grondige hekel aan heb. Je wordt niet onwel van asbestvezels inademen (tenzij het er zoveel worden dat je niet meer kunt ademen).
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 197

Re: Felle brand in Alphen

Zit er in een flinke rookwolk dan soms niet genoeg asbestvezels? [!]

Berichten: 2.337

Re: Felle brand in Alphen

Al zit er veel asbest in die rookwolk dan nog is het niet het vermelden waard dat er niemand onwel van geworden is. Afbeelding (Als je er niet onwel van wordt.)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Felle brand in Alphen

http://www.ad.nl/groenehart/alphen/3000652/Zeer_felle_brand_legt_fabrieken_plat.html schreef:Hoewel er geen gewonden vielen, stonden ambulances paraat. Dit vanwege de vrees dat mensen onwel zouden kunnen raken door mogelijke giftige stoffen in de rook, zoals asbest. Even later op de avond bleek dat die niet waren vrijgekomen.

Wie wordt er nu onwel van asbestvezels in de lucht.... Ik wordt onwel van onzorgvuldige formuleringen in de journalistiek....


De volgende zin is minder chemisch, maar niet minder inaccuraat:
Rond half tien "s avonds was de brand meester.
Wie is er meester? De brand!
Brand meester is een uitdrukking dat hij onder controle is en het nablussen begint.


Bij het sein Brand meester kunnen eventuele korpsen uit de buurt beginnen met opruimen en is dus het grootste gevaar geweken.


Rond half tien "s avonds was de brand meester. is dus een goede accurate zin. echter had de journalist beter kunnen schrijven van Om half 10 werd het sein Brandmeester gegeven


bovendien betekend iets meester zijn op zich zelf soms ook dat je iets ken/kan.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Re: Felle brand in Alphen

Die laatste vind ik wel leuk. Als je dan toch met vak jargon gaat foezelen, maak er dan 'was de brand bemeesterd van', dan kan iedereen zien dat je er een potje van maakt. Er had of het woord 'sein' bij moeten worden vermeld, of 'men was de brand meester', maar wat er nu staat is incorrect.


Asbest kan naar mijn weten een hoop ongemak veroorzaken, behalve acuut onwel worden. Afijn, in afdeling polls heb ik al een topic gemaakt over dat men overdrijft zodra men het over 'gevaarlijke chemicaliën' gaat hebben.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Felle brand in Alphen

even de brandweer opbellen als je 2kg natriumchloride op straat heb gedumpt.


eens kijken wat er dan gebeurd.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 840

Re: Felle brand in Alphen

Ja inderdaad.


Als je 2x de brandweer zou bellen, met de volgende telefoontjes:

-ontstopper op de straat gegooid.

-1kg kaliumchloride ( NaCl kennen ze wel).


denk ik dat in geval 1 de brandweer zegt, 'ruim het lekker zelf' op, en bij 2 komen ze met sirenes de straat binnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Felle brand in Alphen

Ik wordt


En is ik word+t dan niet onzorgvuldig?
Zeker wel, bijzonder onzorgvuldig. Goede vangst, ik zal er voortaan nog beter op letten. Inderdaad lijkt het erop dat ik door de rook van dit artikel was bevangen....

Berichten: 197

Re: Felle brand in Alphen

Maar dan zaten er misschien toch asbestvezels in, haha 8-)

Berichten: 197

Re: Felle brand in Alphen

Maar het scheelt: fouten zijn er om gemaakt te worden ;)

Berichten: 2.337

Re: Felle brand in Alphen

Jor schreef: Ja inderdaad.


Als je 2x de brandweer zou bellen, met de volgende telefoontjes:

-ontstopper op de straat gegooid.

-1kg kaliumchloride ( NaCl kennen ze wel).


denk ik dat in geval 1 de brandweer zegt, 'ruim het lekker zelf' op, en bij 2 komen ze met sirenes de straat binnen.
Zeker als je vermeld dat kaliumchloride als inspuiting bij de doodstraf wordt/werd gebruikt. ;)

Reageer