(Techniche) Natuurkunde studeren?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 536

(Techniche) Natuurkunde studeren?

:roll: Ik kom er dus net achter dat er zowel een Afgestudeerde Natuurkundige (Elmo) als een 5e jaars Technisch Natuurkunde-student (Bart) 'rondlopen' op dit forum. Nou zit ik in VWO 6 en twijfel al lang tussen deze studies en ik kom er maar niet uit. Ik ben al naar Open Dagen geweest van beide studies (Eindhoven,Delft, Enschede, Amsterdam, Nijmegen, Leiden)....maar ik word geen snars wijzer van die open-dagen... Nu is mijn vraag aan beide heren (en andere mensen die een van de studies doet):

Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn om hier neer te zetten wat voor vakken jullie zoal krijgen?

Wat voor werk je denkt/wilt (te) gaan doen na je studie?

Wat de verschillen volgens jullie zijn?

Iets over mij: Ik wil graag 'onderzoeker' worden; geen leraar oid., een baan waarbij je 'echt' iets aan je studie hebt (dus geen manager ofzo).

Vaak hoor ik dat TN meer praktijk is... maar wat voor soort praktijk bedoelt men dan? Toch niet zoiets als die vervelende proefjes van het middelbaar? En gaat dit ten koste van de 'diepte' van de stof?

Alvast bedankt!

Gr.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: (Techniche) Natuurkunde studeren?

Je hebt als vervolg van je bachelor natuurkunde onderandere de keuze uit "experimental physics" dit lijkt mij dat het meeste overéén komt met "onderzoeker".

Het fijne moet je aan moderator Elmo vragen , die heeft dat ook afgerond (dacht ik)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: (Techniche) Natuurkunde studeren?

Ik denk dat er weinig verschil is in je toekomstmogelijkheden, ongeacht of je nou Techniche Natuurkunde of "gewoon" Natuurkunde gaat studeren. Bij beiden krijg je een veel dieper (en dus noodzakelijkerwijs veel wiskundiger) soort natuurkunde. Hooguit als je al heel specifiek weet wat je wil gaan onderzoeken, dan zou je een selectie kunnen maken. Bijvoorbeeld:

theoretische natuurkunde --> gewone universiteit, bijv. Utrecht

sterrenkunde --> gewone universiteit, bijv. Leiden

nano-materials design --> TU, bijv. Delft

(simulatie van) macroscopische materiaaleigenschappen --> TU, bijv. Eindhoven

etc.

Maar ik zou me niets van dit soort lijstjes aantrekken, en gewoon gaan studeren waar je de uni. of de stad het leukste vind.

Bart, mee eens?
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: (Techniche) Natuurkunde studeren?

Elmo schreef:Maar ik zou me niets van dit soort lijstjes aantrekken, en gewoon gaan studeren waar je de uni. of de stad het leukste vind.

Bart, mee eens?
Ik ben het zeker met je eens. De eerste drie jaren van de studie zijn voor alle richtingen wel zo'n beetje gelijk. Je krijgt dus de basisvakken mechanica, electriciteit & magnetisme, quantum mechanica, speciale relativiteitstheorie, vaste stof fysica... etc.

Hier in Groningen gaat de bachelor natuurkunde zowieso op zijn kop. Het gaat samen met scheikunde en wiskunde tot een bachelor natuurwetenschappen of zoiets. Je specificeerd je dus pas echt in je master.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 536

Re: (Techniche) Natuurkunde studeren?

O ik dacht dat er wel een aardig verschil was tussen beide studies...

Als het aan de stad ligt, dan wordt het zeker Amsterdam :roll:

Maar bijv. Relativiteitstheorie wordt dat ook bij TN gegeven dan?

grt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: (Techniche) Natuurkunde studeren?

John Nash schreef:O ik dacht dat er wel een aardig verschil was tussen beide studies...

Als het aan de stad ligt, dan wordt het zeker Amsterdam :roll:

Maar bijv.  Relativiteitstheorie wordt dat ook bij TN gegeven dan?

grt.
Aan de RuG is de speciale relativiteitstheorie een verplicht vak voor iedereen. Deze wordt in het eerste jaar gegeven. Algemene relativiteitstheorie is alleen verplicht voor theoretische natuurkunde, maar technische of experimentele natuurkunde kan deze natuurlijk als keuzevak kiezen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 536

Re: (Techniche) Natuurkunde studeren?

Ik dacht dat TN alleen aan TU's werd gegeven, maar dat is dus niet zo :roll: .

Als ik het geod begrijp is TN niet te combineren met Wiskunde zoals Natuurkunde dat wel is?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: (Techniche) Natuurkunde studeren?

John Nash schreef:Ik dacht dat TN alleen aan TU's werd gegeven, maar dat is dus niet zo :roll: .

Als ik het geod begrijp is TN niet te combineren met Wiskunde zoals Natuurkunde dat wel is?


Voor zover ik weet is dit op de RUG wel het geval. Ik weet echter niet of dit wel een goede combinatie samen is.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: (Techniche) Natuurkunde studeren?

Ik studeer ook Technische Natuurkunde aan de TUDelft (tweedejaars).

Ik sluit me ook aan dat je moet gaan studeren waar je het leukst lijkt. In de bachelor-fase maakt het weinig uit of je nu theoretische of technische natuurkunde doet. De basis is voor beide studies hetzelfde. Bij ons wordt ook zeker de relativiteitstheorie gegeven, in het tweede semester van het eerste jaar om precies te zijn. Wel alleen speciale relativiteit, geen algemene.

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: (Techniche) Natuurkunde studeren?

Hier in Groningen gaat de bachelor natuurkunde zowieso op zijn kop. Het gaat samen met scheikunde en wiskunde tot een bachelor natuurwetenschappen of zoiets. Je specificeerd je dus pas echt in je master.
ehm...vertel me es wat meer? zo'n brede opleiding lijkt me wel wat (ik vind alle vakken leuk...maar ik zou liefst wel een degelijke wiskundige achtergrond krijgen...aan wiskunde heb ik zeg maar gewoon tot nog toe het meest aan gehaden daar gaat dus mijn voorkeur naar).

alleen...op de website zeggen ze dat het slechts het eerste semester gezamelijk betreft (semester is toch halfjaar?)...als dit zo is ga ik liever wiskunde en toepassingen in utrecht doen (wat ik hiervoor toch al van plan was).

Berichten: 375

Re: (Techniche) Natuurkunde studeren?

ik woon in België en studeer in Leuven, 2e bach fysica

en ik ken het systeem in Nederland dus nietzo goed, wat is eigelijk het verschil tussen technische natuurkunde en gewone natuurkunde (en tussen TU en gewoon U)

in Leuven heb je gewoon een bachelor in de fysica, en daar moetten we nog een afstudeerrichting bij nemen(een andere wetenschap zoals wiskunde, chemie,informatica,etc.)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: (Techniche) Natuurkunde studeren?

timwaagh schreef:ehm...vertel me es wat meer? zo'n brede opleiding lijkt me wel wat (ik vind alle vakken leuk...maar ik zou liefst wel een degelijke wiskundige achtergrond krijgen...aan wiskunde heb ik zeg maar gewoon tot nog toe het meest aan gehaden daar gaat dus mijn voorkeur naar).

alleen...op de website zeggen ze dat het slechts het eerste semester gezamelijk betreft (semester is toch halfjaar?)...als dit zo is ga ik liever wiskunde en toepassingen in utrecht doen (wat ik hiervoor toch al van plan was).
Het fijne weet ik er ook niet van en ik kan niks specifiek op de RuG website vinden. Het zal wel met het major-minor structuur te doen hebben. Ik weet wel vanuit de studievereniging dat zij in overleg zijn met de studievereniging van scheikunde om samen te gaan. En dat heeft hier ook mee te maken.

De hoeveelheid wiskunde gaat voor deze nieuwe structuur wel op achteruit, maar voorheen kreeg je als natuurkundige veel wiskunde vakken waar je niks aan had (denk er even aan dat wiskunde op de middelbare school niet te vergelijken is met wiskunde op de universiteit). Voor natuurkunde is dit wel een pluspunt. Helaas wordt het natuurkundeprogramma aangepast aan het niveau van de mensen die van het VWO afkomen. Die is tegenwoordig namelijk lager dan 5 jaar geleden (dit is geen grapje!).
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: (Techniche) Natuurkunde studeren?

is technische natuurkunde niet gewoon wat wij in belgie natuurkundig ingenieur hebben?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: (Techniche) Natuurkunde studeren?

In grote lijnen wel, het is in ieder geval de meest vergelijkbare richting maar verschillen zijn er sowieso, al was het maar didactisch (NL <-> Be).

Berichten: 8

Re: (Techniche) Natuurkunde studeren?

Zou iemand mij hierover advies kunnen geven:

Ik twijfel al een tijdje tussen Natuurkunde studeren in Utrecht, waarvan men zegt dat het de beste natuurkunde opleiding van Nederland is, of een gecombineerde studie van Wiskunde en Natuurkunde doen in Groningen, waarbij ik dus beide kan studeren, maar ik wil natuurlijk niet dat het ten koste gaat van de natuurkunde studie. Is er verschil in de kwaliteit, of scheelt het eigenlijk niks?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :wink:

Reageer