kolomlengte inkorten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

kolomlengte inkorten

Hallo,

Ik ben momenteel met een GC project bezig en heb een resultaat wat ik niet thuis kan wijzen. Ik ben verschillende kolomlengtes aan het vergelijken.

Nu heb ik er een kolom van 7m in hangen maar ik krijg retentietijden die langer zijn als bij een kolom van 10m. De kolomlengte is veranderd op de GC en verder zijn alle parameters hetzelfde gebleven.

Iemand een eventuele verklaring??

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: kolomlengte inkorten

Om maar een schot voor open doel te geven: is het enige verschil tussen de oude en nieuwe kolom de lengte? Niet dat je ineens een ander type kolom hebt gepakt? Check en doublecheck gedaan?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 9

Re: kolomlengte inkorten

Ik heb van de 10m kolom zelf 3m afgehaald.

Dus op die 3m na is het nog precies dezelfde kolom.

temperatuurprogramma is ook hetzelfde gebleven

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: kolomlengte inkorten

Je doet voorkomen dat je een GC hebt, met daarin een kolom van 10 meter. Vervolgens heb je de kolom uitgebouwd, hier 3 meter vanaf gehaald en vervolgens de kolom weer ingebouwd. In de tussentijd is er aan de instellingen van de GC niks veranderd. Na injectie met dezelfde monsters (als bij 10m kolom) blijken de retentietijden groter te worden (oftewel, de componenten blijven langer in de kolom). Klopt dit?

Dat zou vreemd, dit zou niet moeten kunnen. Als je zegt dat je alles hebt gecontroleerd wordt het erg moeilijk om een diagnose op afstand te stellen.

Ik zou nog eens alles nalopen, dus

- lekkages (kolom niet goed gemonteerd)?

- ander gas ingesteld?

- column flow goed ingesteld?

- toch het temperatuurprogramma nog maar eens nakijken?

Edit: kleine aanvulling gedaan.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 9

Re: kolomlengte inkorten

heb de uitstooktijd verlengd en de kolom in de gc los gehaald en opnieuw vast gezet. Het probleem is nu weg. Dus de kolom zal idd wel niet goed afgesloten zijn geweest.

Stabiliteit is nog steeds ver te zoeken, maar daar knutsel ik wel mee verder.

Bedankt in ieder geval

Reageer