Aantonen van stoffen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 32

Aantonen van stoffen

Hallo,

Voor een scheikunde proef moeten wij de volgende stoffen gaan aantonen:

- natriumsulfaat

- natriumsulfiet

- natriumsulfide

- natriumthiosulfaat

- natriumcarbonaat

- natriumnitriet

- natriumnitraat

- natriumchloride

- natriumjodide

- natriumfosfaat

M.b.v verschillende soorten reactievergelijken moeten we uitzoeken welke stof in welke buis zit. Wij dachten dit misschien te kunnen doen dmv neerslagreacties. Dus een bepaalde stof toevoegen aan alle reageerbuisjes en kijken welke wel en niet neerslaat en dan weer een volgende stof toevoegen. We zullen dan denk ik wel elke keer een nieuwe oplossing moeten gebruiken want als er neerslagvorming is kan je denk ik niet zo maar weel loodnitraat bijvoorbeeld toevoegen. Heeft iemand enig idee of heeft iemand een beter idee hoe we dit kunnen aanpakken?

hartelijk bedankt,

Bart

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: wat doet dit nou weer in het forum voor Chemieforum.nl-suggesties??? Verplaatst, even opletten voortaan...</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Re: Aantonen van stoffen

Een overzicht van de aantoningsreacties

http://de.wikipedia.org/wiki/Nachweise_f%C3%BCr_Anionen

Berichten: 32

Re: Aantonen van stoffen

Gerard schreef: Een overzicht van de aantoningsreacties

http://de.wikipedia.org/wiki/Nachweise_f%C3%BCr_Anionen
Hier kom ik niet echt verder mee. Volgens staat daar precies hetzelfde als dat er in Binas Tabel 45A staat alleen dan in het Duits, mijn Duits is overigens niet uitstekend.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Aantonen van stoffen

En waarom gaat dat niet lukken? Volgens mij staan die redox met sulfiet en nitraat niet in je binas tabel 45 hoor. Leg eens uit waar je echt tegenaan loopt.

Staar je overigens niet blind op de hele lijst aan zouten. Pik er een uit en kijk op welke manieren je die kunt aantonen. Er is soms meer dan een mogelijkheid voor handen, en ook nodig. Bromide, chloride en jodide slaan bijvoorbeeld allemaal neer met zilvernitraat (ook wat andere niet-metalen overigens). Je hebt zelf NaCl en NaI als zouten, die kun je dus beide hiermee aantonen.

Je kunt dan kijken of het chloride of jodide is door er ammonia bij te doen. Je neerslag dient dan weer op te lossen als het chloride is.

Voor een van de stoffen kun je overigens ook je neus gebruiken. :eusa_sick:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Aantonen van stoffen

Gerard schreef:Een overzicht van de aantoningsreacties

http://de.wikipedia.org/wiki/Nachweise_f%C3%BCr_Anionen
Een waardevolle aanvulling, Gerard :oops: ).

Zo maak ik voor monsteridentificatie, voor de kationen (als het anorganisch is) nog trouw gebruik van het H2S-systeem (klik).

Berichten: 32

Re: Aantonen van stoffen

Fuzzwood schreef: En waarom gaat dat niet lukken? Volgens mij staan die redox met sulfiet en nitraat niet in je binas tabel 45 hoor. Leg eens uit waar je echt tegenaan loopt.

Staar je overigens niet blind op de hele lijst aan zouten. Pik er een uit en kijk op welke manieren je die kunt aantonen. Er is soms meer dan een mogelijkheid voor handen, en ook nodig. Bromide, chloride en jodide slaan bijvoorbeeld allemaal neer met zilvernitraat (ook wat andere niet-metalen overigens). Je hebt zelf NaCl en NaI als zouten, die kun je dus beide hiermee aantonen.

Je kunt dan kijken of het chloride of jodide is door er ammonia bij te doen. Je neerslag dient dan weer op te lossen als het chloride is.

Voor een van de stoffen kun je overigens ook je neus gebruiken. :eusa_sick:
Waar ik tegen aanloop is of ik de stoffen moet aantonen dmv neerslag reacties (BT 45A Oplosbaarheid van zouten in water) of dmv redoxreacties.

Mij lijken neerslag reacties heeft meest voor de hand liggend alleen niet of er nog een makkelijkere methode is..?

Bovendien staat in BT 45A niks vermeld over de negatieve ionen thiosulfaat en nitriet; die ik wel allebei moet zien aan te tonen, hoe doe ik dat?

Als je zoals u zei een zilvernitraat oplossing toevoegt aan alle reageerbuisjes dan zie je waarschijnlijk dat bij de buisjes met de volgende stoffen neerslag ontstaat:

- chloride

-jodide

- sulfide

- carbonaat

- fosfaat

Nu weet ik dus dat in elk reageerbuisje met neerslag 1 van deze stoffen zich bevindt.

Maar welke oplossing moet ik nu toevoegen wil ik elke stof afzonderlijk aan kunnen tonen? U noemde al ammonia dat toevoegen als de neerslag dan oplost, bevindt zich natriumchloride in het reageerbuisje, maar geldt dat alleen voor natriumchloride?

Hoe en met welke oplossingen kan ik dus al die stoffen onderscheiden van elkaar.?

Alvast erg bedankt!

Berichten: 1.816

Re: Aantonen van stoffen

Ik denk dat je dit moet zien als een schoolopdracht en niet als een wetenschappelijk probleem.

punt 1 Lost alles op in water? (Hier ja, Na zouten)

punt 2a Ontstaat er een gas mbv zuur (neem wat zoutzuur)( CO2 ?)

punt 2b Ontstaat er een neerslag met zuur? ( Thiosulfaat--> zwavel?)

Daarmee maak je de keuzes gewoon kleiner.

Daarna kun je gaan elimineren met gekleurde metaalneerslagen en/of specifieke neerslagen. Of met een Jood-oplossing.

Doe wat met Ca, Zn en Pb nitraat oplossingen enz.

Kijk welke stoffen je ter beschikking hebt (ter analyse) en gebruik ze dan ook.

Je zou zelfs kunnen kijken naar de kristalstructuur, die geeft ook info.

Zelfs een vlamkleur kan info geven (Beilsteinproef)

Kortom zie het als een leuke puzzel. Succes
LiA

Berichten: 32

Re: Aantonen van stoffen

thionyl schreef: Ik denk dat je dit moet zien als een schoolopdracht en niet als een wetenschappelijk probleem.

punt 1 Lost alles op in water? (Hier ja, Na zouten)

punt 2a Ontstaat er een gas mbv zuur (neem wat zoutzuur)( CO2 ?)

punt 2b Ontstaat er een neerslag met zuur? ( Thiosulfaat--> zwavel?)

Daarmee maak je de keuzes gewoon kleiner.

Daarna kun je gaan elimineren met gekleurde metaalneerslagen en/of specifieke neerslagen. Of met een Jood-oplossing.

Doe wat met Ca, Zn en Pb nitraat oplossingen enz.

Kijk welke stoffen je ter beschikking hebt (ter analyse) en gebruik ze dan ook.

Je zou zelfs kunnen kijken naar de kristalstructuur, die geeft ook info.

Zelfs een vlamkleur kan info geven (Beilsteinproef)

Kortom zie het als een leuke puzzel. Succes
sorry maar ik snap punt 2a en 2b niet helemaal.

2a: door toevoegen van zoutzuur aan bijvoorbeeld CO3^2- (aq) ontstaat diwaterstofcarbonaat, die is een instabiel zuur en valt dus onmiddelijk en vrijwel geheel uiteen in de oxiden en water --> CO2 + H2O.

Moet ik dus aan alle stoffen zoutzuur toegaan voegen om te kijken of er een gas ontstaat? Dan zie je neem ik aan van die bubbels, net als in koolzuurhoudend frisdrank?

2b begrijp ik sowieso niet :(

Berichten: 32

Re: Aantonen van stoffen

Bovendien wordt het misschien duidelijker als ik de probleemstelling schetsen: in de kast staan vijf potjes waar de etiketten van afgevallen zijn. De etiketten zijn door elkaar geraakt en door een slordige docent liggen er plotseling 10 etiketten in het kastje. Nu is mijn taak om de goede etiketten op de juiste potjes te plakken.

Het kunnen dus 10 verschillende etiketten (verschillende stoffen) zijn: de stoffen die ik hiervoor heb genoemd..

Waar begin je idan in vredesnaam? Want in BT 45 staat bijvoorbeeld niks over de oplosbaarheid van nitriet en thiosulfaat...

Berichten: 111

Re: Aantonen van stoffen

tiosulfaat heb je gebruikt bij een proef over reactiesnelheid, toen heb je er zoutzuur bij toegevoegd. Kijk maar eens terug wat je daar allemaal kon waarnemen. (geur en kleur en de manier waarop de troebeling ontstaat)

Ik denk dat het het makkelijkste is om te beginnen met toeveogen van aangezuurd permanganaat en kijken welke reductors zijn.

Toevoegen van zuur (ook ruiken want soms komen er geuren vrij na verwarmen die ik denk dat jij moet herkenen, soms ruiken ze niet dat is ook een aanwijzing)

Daarna kun je de paar overgebleven keuzes met een neerslag reactie proberen te onderscheiden.

Ook moet jij iodide om kunnen zetten naar jood dat je kunt aantonen met zetmeel.

Succes ermee

Jasper

Berichten: 1.816

Re: Aantonen van stoffen

Je probleem is helder en gewoon een kwestie van elimineren.

1 Omdat het Na-zouten zijn, lost alles op. Die stap kun je hier dus overslaan.

stap 2 is aan alle reageerbuisjes met je (opgeloste) stoffen ( a tm e) of (1 t/m 5) wat verdund zoutzuur toe te voegen.

Er is maar één stof die dan gas (koolzuur) kan produceren. Dus of ie zit erbij en dan heb je hem herkend of ie zit er niet bij en dan streep je hem van de lijst.

Sorry 2 stoffen, Waterstofsulfide kan ook nog , maar die rotte eier lucht is onmiskenbaar, maar bubbelt niet zo.

Thiosulfaat is de enige stof op je lijst die een neerslag (suspensie) kan vormen met verd. HCl . Dus zelfde liedje, of je herkent hem daardoor of hij zit er niet bij.

Doe maar eens wat HCl bij een Thio-oplossing, dan zie je wat ik bedoel. Het is een reactie waarbij zwavel ontstaat en daarom staat ie ook niet vermeld in de tabel voor neerslagreacties.

Als stap 3a zou je bij de 5 (of overige) wat water kunnen doen, zodat ze oplossen en dan een druppel loodnitraatopl.

In sommige buisjes zullen dan neerslagen ontstaan. En misschien met verschillende kleuren. Bijv. Loodjodide is geel en loodsulfide zwart en de rest is wit of geeft geen neerslag en ook dat is info (Na-nitraat bijv.)

Als stap 3b zou je zinknitraatopl. kunnen toevoegen. Die geeft geen neerslagen met halogeenionen bijv.

En zo kun je verder gaan en telkens elimineren of herkennen.

Wat mij niet helemaal duidelijk is, zijn je hulpmiddelen. Alleen een oplosbaarheidtabel of mag je meer gebruiken, zoals een joodopl.? Anders wordt het wel wat lastig.
LiA

Berichten: 92

Re: Aantonen van stoffen

Ik heb nog wel een aantal files liggen in het Nederlands die je de baas over dit probleem maken. Helaas kan ik de files niet naar het forum uploaden, dus stuur me maar een mail.

Berichten: 1.816

Re: Aantonen van stoffen

Voordat je hun huiswerk maakt en/of voorzegt, moet je wel de zin v/d (school)opdracht bedenken. Op weg helpen vind ik ok, maar van voorzeggen is nog nooit iemand wijzer geworden.
LiA

Berichten: 92

Re: Aantonen van stoffen

Voordat je hun huiswerk maakt en/of voorzegt, moet je wel de zin v/d (school)opdracht bedenken. Op weg helpen vind ik ok, maar van voorzeggen is nog nooit iemand wijzer geworden.
het is enkel een schema waarmee hij zelf de testen uit kan voeren. Het is 90% gelijk aan de wikipedia site die hier als informatiebron wordt aangehaald.

verder staat er bij hoe je de benodigde reagentia moet gebruiken, samen met details waar je op kan letten om dingen uit te sluiten.

het is dus niet voorzeggen. de schema's die ik voor hem heb laten alleen de meest efficiënte route zien om de aantoningsreacties uit te voeren.

Berichten: 1.816

Re: Aantonen van stoffen

Iets zelf uitzoeken is, denk ik, zeer wezenlijk voor verder ontwikkeling.

Bovendien gaat het buiten het forum om. Ben er dus echt niet gelukkig mee.
LiA

Reageer