Waarom glanzen glucose coatings?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Waarom glanzen glucose coatings?

Hoi Chemici,

ik heb een vraag met betrekking op coatings van een glucose.

Als een glucose siroop op een heet product wordt aangebracht zal het water uit de siroop vrijwel meteen verdampen. Hierdoor ontstaat een amorfe structuur van de suikers die een aantrekkelijke glans kunnen geven. De coating is transparant.(diffuse refelectie)

Mij is echter daardoor niet duidelijk waarom deze dan een glans geeft?

Is het een eigenschap van glucose zelf dat deze instaat is om licht te refelecteren? Of komt dit door de structuur die gevormt is? Een kristallijn gevormde structuur is niet transparant. en geven geen glans (maar spiegel reflectie)

Zou hier literatuur over zijn? Waar jullie misschien vanaf weten? Dan kan ik mijzelf nog iets verder verdiepen

BVD

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Waarom glanzen glucose coatings?

ik denk dat de kristalstructuur in ieder geval van belang is. kijk maar naar diamant (transparant) en grafiet (zwart en niet transparant), die 2 zijn bijde van koolstof.

hoe het precies zit weet ik niet.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Waarom glanzen glucose coatings?

Zwart/transparant voor grafiet/diamant gaat om de "molecuulstructuur". De kleur van een stof heeft te maken met UV/VIS spectrometrie en is dus een eigenschap van de bindingen. Relatief grote pi-systemen kunnen zichtbaar licht absorberen. Grafiet heeft daar erg veel van, en diamant niets.

De kleur van metaalcomplexen kan sterk worden bepaald door de exacte omgeving, en wordt daardoor soms inderdaad door de kristalstructuur veranderd.

Glans is een eigenschap die ik veel minder makkelijk met de molecuulstructuur kan verklaren. Dat is een tussenvorm tussen diffuse reflectie (veroorzaakt door een ruw oppervlak van veranderende brekingsindex?) en speculaire reflectie (spiegeling).

Berichten: 2

Re: Waarom glanzen glucose coatings?

bedankt voor jullie reactie.

Het is dus een eigenschap van suikers dat deze geen "zichtbare golflengtes" absorbeert?

Hierdoor zal al het suiker (in vaste vorm) licht reflecteren.

Zelf dacht ik (weet ik niet zeker) dat bijvoorbeeld suikerklontjes uit allemaal dezelfde suikerkristallen bestaat (in ordelijke volgorde en herhaalde volgorde) zal elke suikerkristal de lichtstraal speculair weerspiegelen. En dus in andere richtingen dan in de richting van je ogen. (Iig minder)

In tegen stelling tot amorfe structuur zit er geen enkele herhaalde en ordelijke structuur waardoor de licht stralen diffuus gereflecteerd worden ( in vele meer richtingen) dus ook vaker in je ogen.

Nu nog een beetje literatuur vinden :)

Als iemand nog iets (meer) weet, be my guest!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Waarom glanzen glucose coatings?

geef me een paar dagen dan vraag ik het na.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Waarom glanzen glucose coatings?

Elk oppervlak waar de brekingsindex verandert reflecteert het licht. Daarom kun je door een groot zoutkristal wel, maar door een pot zout niet heenkijken.

Een amorfe structuur kan op de schaal van de golflengte van licht nog steeds homogeen zijn. Kijk maar eens door een glazen ruit naar buiten.

Verder: diffuse reflectie is niet hetzelfde als glans. Bijna integendeel. Kijk maar eens naar een stuk matglas.

Reageer