[scheikunde] Lenzenvloeistof

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] Lenzenvloeistof

Hallo, ik en een medeleerling hebben beide de opdrachten uitegevoerd en komen beide op een ander antwoord.

Kunnen jullie ons misschien helpen, door het op te lossen.

Inleiding:

Deze "lenzenvloeistof" is een desinfectievloeistof voor zachte contactlenzen. Het is een steriele, gestabiliseerde en gebufferde vloeistof die, als werkzame stof waterperoxide bevat.

Uitvoering:

Weeg ongeveer 3 gram lenzenvloeistof nauwkeurig af. Schenk dit

in een maatkolg van 100 mL en vul aan met gedestileerd water.

Pippeteer 25,00 ml van deze vloeistof in een erlenmeyer. Voeg 10 ml 2M zwavelzuur an 10 ml 10% KI-oplossing toe.

Vul een buret met een 0,1M natriumthiosulfaatoplossing (thio), wawarvan demolariteit nauwkeurig bekend is.

Titreer de bruine joodoplossing met thio tot de kleur geel wordt. Voeg een par ml stijfselwater toe en titreer verder tot de oplossing juist kleurloos wordt.

Als de kleurloze oplossing na enige tijd weer blauw wordt, kun je 1 ml 3% ammoniumolybdaatoplossing toevoegen en verder titreren tot het kleurloos is.

Vragen:

Geef de reactievergelijking van alle gebruikte reacties.

Waarom wordt het stijfselwater pastegen het einde toegevoegd?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Lenzenvloeistof

Zet eerst je berekening maar eens neer, kijken of ie goed of fout is, gebeurt daarna wel. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Lenzenvloeistof

Geef de reactievergelijking van alle gebruikte reacties.
We controleren ze graag voor je... Heb je zelf al iets opgeschreven?
Waarom wordt het stijfselwater pastegen het einde toegevoegd?
Wat gebeurde er toen je het stijfselwater toevoegde (kleursverandering)?

Meestal gebruik je een indicator bij een titratie. Welke indicator hebben jullie gebruikt? Of..., zou dat stijfselwater...? 8-)

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Lenzenvloeistof

Ja volgensmij had ik een redoxreactie opgeschreven, even opzoeken hoor!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Lenzenvloeistof

Wij wachten in spanning af.... ;)

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Lenzenvloeistof

Ik had dit

H2O2 + 2H+ + 2e- --> 2H2O (l) (dat reageerd met zwavelzuur H2S04)

2I- -->I2 + 2e-

Titratie: I2 + 2e- --> 2I-

2S2O3 --> S4O6 + 2e-

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Lenzenvloeistof

Ik heb de proef nog niet gedaan, maar stijfsel water.. Is toch gewoon zetmeel? Volgensmij word het (omdat er jodideoplossing is) zwart/blauw en kleurt het wit???? Ja vosmij is indicator voor jodide.??

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Lenzenvloeistof

2S2O3 --> S4O6 + 2e-
Deze klopt niet: links is de lading 0, rechts -2. Beetje flauw misschien, maar we moeten correct blijven hee...
Volgensmij word het (omdat er jodideoplossing is) zwart/blauw en kleurt het wit???? Ja vosmij is indicator voor jodide.??
De oplossing wordt inderdaad zwart/blauw en na het omslagpunt kleurloos.

Een klein detail: zetmeel reageert niet op het jodide. Bij jouw titratie maak je nl. jodide uit jodium. Als je aan het eind zetmeel toevoegt, dan zou het knalzwart worden (met de jodide) en niet meer kleurloos.

Het zetmeel is de indicator voor iets dat tijdens de titratie nou net verdwijnt. Maar met jodide zat je wel heel dichtbij. ;)

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Lenzenvloeistof

Bedankt ik zal nog even de puntjes op de I zetten! Echt bedankt!

mvg Annelies :D

Reageer