oppervlakte energie via CMC-bepaling

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

oppervlakte energie via CMC-bepaling

Hi,

Als je de oppervlakte energie uitzet in functie van je surfactant-conc bekom je een dalende curve, die stabiel wordt op het CMC-punt...

verbetering: oppervlaktespanning daalt met stijdengde surfactant concentratie en wordt constant op de kritische micel concentratie

klein typfoutje :)


Nu is mijn vraag: kan je uit die dalende curve informatie halen over de oppervlakte energie van je surfactant? vb uit de rico ofzo? bestaat er een correlatie?

thanx

Berichten: 1.379

Re: oppervlakte energie via CMC-bepaling

Thinking, je schrijft iets anders op dan je bedoelt.

Het gaat om de oppervlakte energie c.q. oppervlakte spanning van water waarin een surfactant is opgelost.

De oppervlakte energie heeft altijd wel een stabiele waarde anders zou je hem niet kunnen meten. Maar je bedoelt een konstante waarde, boven de critische micel concentratie. Niet iedereen kent de afkorting die je gebruikt.

De fysische betekenis van de helling van je grafiek kun je proberen te achterhalen met een dimensieanalyse. Het is mij niet zo snel gelukt.

Het betreft in jouw proef de oppervlakteadsorbtie van je surfactant vanuit de bulk van de oplossing naar het oppervlak. Bij het c.m.c. is je oppervlak verzadigd. Je kent echter niet de adsorbtie-isotherm die hier bij hoort en ik denk dat je zo niet verder komt.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 2

Re: oppervlakte energie via CMC-bepaling

hzeil, ik bedoelde inderdaad dat de oppervlaktespanning daalt met stijgende surfactant-concentratie (en dan constant wordt aan critical micell concentration)

sry hiervoor

Maar aangezien de oppervlakte energie gecorreleerd is aan de oppervlaktespanning, dacht ik dat ik uit de rico van die dalende rechte op een of andere manier de oppervlakte energie kon berekenen...

En u zegt dat dat iets met absorptie te maken heeft ? of dimensieanalyse?

Berichten: 1.379

Re: oppervlakte energie via CMC-bepaling

Een paar reakties op Uw vragen:

- Een surfactant die opgelost is in water wordt geadsorbeerd aan het wateroppervlak en verlaagt daarbij de oppervlakte spanning. Dat behoeft geen zeep te zijn. Alcohol en aceton doen het ook.

- Je meet eigenlijk de oppervlaktespanning. Maar die is in dimensie en getalwaarde gelijk aan de oppervlakte energie.

- Een adsorbtieisotherm geeft de relatie aan tussen de concentratie in de vloeistof en de hoeveelheid geadsorbeerde stof aan het oppervlak. Daarbij moet je een bepaald adsorbtiemodel aannemen. Het bekendste is dat van Langmuir. Dit model bepaalt hoe je experimentele grafiek loopt. Als een rechte lijn? Exponentieel? De micelvorming treedt vaak pas op als de surfactantconcentratie voldoende hoog is. Dat is pas het geval als alle andere adsorberende oppervlakken ( inclusief het wateroppervlak) verzadigd zijn met de surfactant.

Uw richtingscoefficient wordt uitgedrukt als N.mol-1.m-4. Maar ik zie niet wat U daar aan heeft.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer