blauw water

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 21

blauw water

Hallo!

Ik ben apotheker en moest volgende bereiding maken:

CuSulf 0,3 g

ZnSulf 0,3 g

Aqua ad 150 cc

Borax 3 g

Boorzuur 3 g

Aqua ad 150 cc

De bereidingswijze is als volgt: Kopersulfaat en Zinksulfaat wordt opgelost in 150 ml water. Borax en boorzuur wordt opgelost in 150 ml water. Nadien worden beide oplossingen samengevoegd. Hierbij wordt er een neerslag gevormd. Dit zou de bedoeling zijn. Maar nu vraag ik me af welke chemische reacties zich juist afspelen, m.a.w. wat is die neerslag juist??

Iemand enig idee?

Groetjes en alvast bedankt!

Berichten: 1.816

Re: blauw water

Wat is de kleur v/h neerslag? Als het blauwig is, dan Koperboraat bijv.

Maar een apotheker heeft toch genoeg scheikunde gehad omdat zelf eens uit te zoeken?
LiA

Berichten: 2.337

Re: blauw water

Ik denk ook dat de koperionen het boorzuur kunnen reduceren tot elementair boor.

Maar dan zou er ook metalisch koper moeten vrijkomen?

Koperboraat neerslag ligt meer voor de hand.

Berichten: 1.816

Re: blauw water

Er zijn niet zoveel reacties die elementair boor opleveren, dus ik denk dat dat niet gebeurt hier, maar koperboraat ligt voor de hand. Maar ik ken die stof verder niet, is ook maar een gok.
LiA

Berichten: 107

Re: blauw water

Ik meen dat zowel koper- als zinkboraat slecht oplosbaar zijn.

Waarvoor moet die bereiding dienen ? Een of ander preservatief ?

Mvg

P.

Berichten: 21

Re: blauw water

Ik heb de twee oplossingen tesamen gegoten in een bruine fles. Ik zal volgende week eens in een glazen beker beide oplossingen tesamen gieten. Indien het neerslag dan blauw ziet, is het waarschijnlijk koperboraat! Zo ver had ik nog niet gedacht, bedankt voor de tip! Als het oplosmiddel blauw ziet, kan ik dan besluiten dat koper in oplossing zit? (ik zal het resultaat nog melden)

Over de oplosbaarheid van zinkboraat en koperboraat had ik geen interessante info gevonen (zowel niet in The Martindale als in de Merck Index). Op het internet is ook bitter weinig te vinden over blauw water.

Wat ik over de bestanddelen heb gevonden in The Martindale: The Complete Drug Reference:

* kopersulfaat

Adstringerend effect op muceuze membranen.

Koper heeft een antimicrobiële werking.

* Zinksulfaat

Zinksulfaat heeft adstringerende en antimicrobiële eigenschappen.

* Borax

Boorzuur wordt gebruikt, samen met borax, als buffer en als antimicrobiële stof in oplossingen.

* Boorzuur

Boorzuur bevat zwakke bacteriostatische en fungistatische eigenschappen.

Boorzuur wordt gebruikt, samen met borax, als buffer en als antimicrobiële stof in oplossingen.

Zouten van boorzuur, zoals zinkzouten, worden ook gebruikt.

Het dient dus zeker als antibacteriële oplossing. Ik heb ergens gelezen dat het als oogbad wordt gebruikt, maar in mijn geval werd het voorgeschreven door een neus-keel-oorarts en het was voor het spoelen van de oren.

Berichten: 2.337

Re: blauw water

Er zijn niet zoveel reacties die elementair boor opleveren, dus ik denk dat dat niet gebeurt hier, maar koperboraat ligt voor de hand. Maar ik ken die stof verder niet, is ook maar een gok.
Er is een halfreactie waarbij boorzuur in elementair boor wordt omgezet.

H3BO3 + H+ + 3 e- <-------> B + 3 H2O

Maar aangezien dit waarschijnlijk in sterk zuur milieu is zal dit wel niet doorgaan.

Dus: blauwe koperboraatneerslag

Berichten: 1.816

Re: blauw water

Als er niets over te vinden is, ja, dan maar zelf onderzoeken. Alleen zinkboraat kwam ik tegen als alternatief voor vlamvertragers, maar dat is heel wat anders.

Maar zinkboraat zal wel een wit neerslag zijn.

Chemaniac, waar heb je die reactie vandaan gevist? Lijkt me trouwens een elektrolyse.
LiA

Berichten: 3.145

Re: blauw water

Er ontstaat een mengsel van koperboraat en zinkboraat. Door boorzuur en boraat te mengen krijg je een ander minder basisch boraat. Omdat boorzuur een zeer zwak zuur is, moet je dat wel toevoegen als je redelijk zuiver koper(II)boraat en zinkboraat wilt. ou je geen boorzuur toevoegen, dan zou je basisch koperboraat en basisch zinkboraat krijgen met behalve boraat ion ook hydroxide ion in het neerslag.

Voor chemaniac: Elementair boor is erg moeilijk te maken en onmogelijk om te maken in waterige oplossing. Die reactie die jij geeft kan alleen in gesmolten toestand met bijv. magnesiummetaal als reductor. In waterige oplossing zal boraat geen redoxreactie geven, alleen maar een neerslag reactie of evt. een coordinatie reactie.

Berichten: 21

Re: blauw water

Hallo!

Het is dus duidelijk en blauw neerslag en een helder oplosmiddel!

Reageer